In Affärsmodellbloggen

Affärsmodellbloggens mantra har länge varit ”Utan spaning ingen aning”. En bransch som är under stor förändring är telekomindustrin där bindningstider slopas och abbonemangsformat konsolideras på löpande band. För att förstå vart branschen är på väg kan lite mer av varan ”aning” vara berikande, därför är denna veckans blogg en spaning på telekomoperatörernas tillvaro.

Telekombranschen var för tio år sedan en stabil och lönsam bransch för operatörerna som var skyddade genom höga inträdesbarriärer i form av frekvenslicenser och mycket höga nätverksinvesteringar. Idag är bilden en annan mycket på grund av den snabba tekniska utvecklingen som har vänt upp och ner på branschen. Operatörerna har svårt att ta betalt för den ökande användningen av data samtidigt som de utmanas av nya aktörer i alla delar av värdekedjan.

Value added services, alltså applikationer och mervärdestjänster, var tidigare en viktig bidragande faktor till branschens höga marginaler. Idag har så kallade ”Over the top players”, apptillverkare och innehållsleverantörer såsom exempelvis Netflix, tagit över stora delar av den marknaden bl.a. genom de smarta telefonerna. Från ett kundperspektiv har upplevelsen av och beteenden kring kommunikationstjänster förändrats i takt med den tekniska utvecklingen. Den stora delen av mervärdet och kundupplevelsen ligger idag i appar och funktioner i våra telefoner, inte i själva nätet. Detta har inneburit att kundägarskapet succesivt har skiftats mot spelare som Apple, Samsung och Google, medan operatören för oss som konsumenter har blivit mer sekundär. Operatörerna står alltså i en allt sämre position för att kunna motivera de högre priser som behövs för att hitta tillbaka till tidigare nivåer av lönsamhet. Framåt väntar dock ännu större utmaningar…

Telekomoperatörer utmanas från flera håll

Utvecklingen i branschen går som sagt snabbt och var och varannan dag kan man läsa om nya strategiska drag från utmanare. Här presenterar vi några av de mer intressanta spaningarna!

Apple har i sin senaste iPad infört ett eget SIM-kort som inte är bundet till en särskild operatör, användaren väljer operatör direkt i sin iPad. SIM-korten har varit en viktig del i operatörernas ägarskap av kunder. Vidareutvecklingen av denna lösning innebär att hårdvarutillverkarna HELT tar över kundägarskapet. Apple, eller motsvarande, förhandlar direkt mot operatörerna för att erbjuda sina användare billigaste möjliga uppkoppling beroende på var de befinner sig.

Google har nyligen ingått avtal med Sprint och T-Mobile och det ryktas att man genom dessa som komplement till sitt Google Fibre planerar att erbjuda trådlösa tjänster med utgångspunkt i cityområden. Facebook som ju är en annan av de digitala drakarna med väldigt många användare är också en naturlig utmanare. Redan idag kan man t.ex. ringa via Facebooks messengertjänst och de har dessutom alldeles nyligen meddelat att de tagit fram en egen nätverksväxel. På så sätt tar de ett steg mot vertikal integration och ett ägarskap av en större del av värdekedjan.

Ett än större hot lurar dock på lite längre sikt, superentreprenören Elon Musks bolag SpaceX planerar att tillhandahålla trådlöst internet runt hela jorden via en satelitflotta i omloppsbana. Blir detta verklighet behövs inte alla de nätverk som byggts upp av traditionella master och basstationer världen över, åtminstone inte i samma utsträckning som idag. Detta är dock på längre sikt då första steget av Musks plan är att tillhandahålla internet till de delar av världen som inte har det idag.

Vinnaren är…

Så vilket resonemang om framtidens telekom kan man föra utifrån de trender som vi ser?

Den roll som telekomoperatörerna fyller på marknaden håller snabbt på att bli både obsolet och överflödig, åtminstone i den form vi är vana att se dem. Utmanarna till de etablerade affärsmodellerna inom telekom kommer från många olika håll och vem i värdekedjan som i slutändan kommer bli vinnaren återstår att se.

En tydlig trend som vi ser är dock att fler och fler operatörer försöker ta ett större ansvar gentemot sina kunder och erbjuda fler tjänster som ett sätt att få ett starkare grepp om kunden. Ett bra exempel är Vodafone som tagit ett tydligt steg i att gå från att tillhandahålla kommunikation, till att leverera både IT och kommunikationstjänster.

En annan trend som utkristalliserat sig under vårt arbete i branschen är att vi som privatkunder gärna vill ha en ”Singel Point of Contact” (SPOC) d.v.s. en kontaktpunkt för hela vårt kommunikationsbehov. I förlängningen av det resonemanget tror vi att den aktör som lyckas ta ägarskapet om kunden och positionera sig som användarens SPOC för kommunikation har goda chanser att också bli morgondagens vinnare på telekommarknaden.

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.