Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

Inspireras och transformeras

Whitepapers

Ta del av informativa whitepapers på aktuella ämnen författade av Cordials rådgivare. Alla white papers är kostnadsfria och lättillgängliga.

Senast publicerade

Transformativ kompetens - så bygger du transformativ förmåga

I rapporten Transformativ kompetens har vi på Cordial ställt en mängd frågor till alumner från våra program i affärs- och transformationsarkitektur. Då hypotesen är att de i hög grad utövar utvecklingsarbete är syftet att fånga vad de gör, hur de ser att de behöver kompetensutvecklas och vad de bedömer som avgörande för att lyckas med transformation. Ambitionen är att därefter identifiera eventuella gemensamma nämnare som kan leda oss närmare svaret på frågan; vad krävs för att nå framgångsrik transformation?

Vi har även intervjuat fyra seniora ledare som genomfört transformationsarbete för att komplettera denna bild. Resultaten återfinns i vår rapport ”Transformativ kompetens” som ni kommer få ta del av i form av en inspirerande föreläsning.

Ladda ner

Red II - Detta gäller för dig som energibolag

Förnybarhetsdirektivet RED I är ingen nyhet för dig som producerat, handlat, sålt eller använt flytande biobränsle i din verksamhet. Du känner säkert igen Lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen som är den svenska implementeringen av EU-direktivet RED I för flytande biobränslen.

Den 1 juli 2021 trädde en ny version av direktivet (RED II) i kraft. Vad innebär det egentligen? Och varför behöver du som energibolag med värmeverk/kraftvärmeverk troligtvis haja till lite extra?

I den här artikeln hoppas vi reda ut viktiga delar i den nya versionen av direktivet och lagstiftningen och förhoppningsvis ge dig som energibolag särskild vägledning. Använder du fasta biobränslen i din energiproduktion kan det därför vara en god idé att läsa vidare!

Ladda ner

Fler whitepapers

Agile transformation in the European insurance sector

*Study made by the Transformation Alliance

Increasingly competitive market conditions, more discerning customers, and rapidly changing technological requirements were already putting many companies under pressure. Then Covid-19 came along and shook the world to its core, putting many more companies either out of business or facing an uncertain future.

This has focused more attention on agile ways of working, which among its several claimed benefits is the ability to adapt more readily to changing circumstances either manmade or natural.

This paper looks at agile ways of working in the context of the European insurance sector. Several executives from leading insurance companies from France, Germany, Italy, Sweden and the UK were interviewed by consultants from The Transformation Alliance and kindly shared their thoughts and experiences resulting from the agile transformations that their companies are undergoing. After discussing some of the benefits of organizational agility, the text then covers how it affects company strategy, culture, technology, and ways of working.

Ladda ner

Designing agile organisation

An agile approach unlocks the potential for organisations to create cross functional networks and empower employees to drive real value for customers. It puts transparency, collaboration and experimentation at the heart of how the organisation operates. Agile is not just a methodology or a way of working. It is also a mindset that relies upon a huge amount of focus and a relentless determination to improve. This white paper will give you as a reader an understanding on why to adopt agile and how to enable implementation of new agile ways of working and large scale agile development in one operating model.

Ladda ner

Customer Journey Design

Det finns ett talesätt som säger att kunden är den viktigaste tillgången ett företag har, men varför är det egentligen viktigt att vara kundcentrerad? Kundcentricitet handlar om att skapa insikter om vad kunden tycker och önskar och att sätta kunden i centrum för all utveckling. Kundernas behov och önskemål är hela tiden i förändring, och för att behålla sin konkurrenskraft behöver företag hela tiden anpassa sig och förändras för att möta kunderna där de befinner sig. Ju bättre man förstår sina kunder, desto mer sannolikt är det att man kan öka lojaliteten genom att hantera potentiella problem innan kunderna överväger att lämna företaget. Med en god kundkännedom kan man…

Ladda ner

Ladda ner whitepapers

Här kan du välja vilka whitepapers du vill ta del av. När du gjort dina val och fyllt i dina uppgifter får du ett mail med länk till den PDF du efterfrågar. På så vis väljer du själv om du vill öppna den eller ladda ner den.

Fortsätt inspireras

På affärsmodellsbloggen hittar du artiklar och disruptiva nyheter

The power to shape and transform

Läs mer om hur du kan ladda din transformationskraft med Cordials expertis inom strategi och transformation.

Rådgivning

Leverera maximal genomförandekraft som genererar verklig förändring. Varje gång.

Läs mer
Stockholm sunrise

Utbildning och läroupplevelse

Lås upp din fulla potential och utvecklas. Som individ eller organisation.

Event

Delta i events och konferenser med inom affärsarkitektur,  affärsmodeller, och agila organistationer.

Prenumerera på nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för det senaste nyheterna inom affärsutveckling och transformation, inspirerande event och kompetensutvecklande utbildningar.