Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

Suzuki Garphyttan

 Suzuki Garphyttan är ett världsledande tillverkningsföretag, med tillverkning av fjädertråd som bland annat används i förbränningsmotorer, och bedriver verksamhet i 6 länder. Suzuki Garphyttan AB grundades år 1906 i Garphyttan och än idag är den lilla bruksorten företagets centrala säte med såväl tillverkning som ansvar för globala funktioner samt R&D. För samarbetet mellan Suzuki Garphyttan och Cordial var Anders Jonsson ansvarig i rollen som IT-direktör och det är hans ord vi får ta del av i det här caset. 

Startläge

Suzuki Garphyttans befann sig sommaren 2021 i en pågående transformation. Vi skulle införa ett globalt gemensamt ERP-system i syfte att harmonisera, effektivisera verksamheten och lägga grunden för framtida erbjudanden. Under införandet av ERP-systemet identifierades en utmaning med existerande informationshantering av material.  

Önskat läge

Att etablera ett digitalt stöd för skanning och identifiering av material med ett effektiviserat arbetssätt i syfte att kunna ta sig an andra typer av material och säkerställa uppfyllande av nuvarande kundkrav fanns ett behov av.  

 

Resultat

Resultatet är en mer effektiv hantering av information och ett förbättrat arbetssätt. Streckkoder (1D) har ersatts med mer robusta QR-koder som förbättrat kvalitet i tillverkningsmiljöerna. Arbetare och maskinförare är utrustade med mobila enheter med funktionalitet för skanning vilket också har ökat tillgången till information oberoende av var i lokalerna personal befinner sig.  

Eftersom vi befann oss mitt i införandet av ERP-systemet var aldrig Cordials ansvar att införa de nya arbetssätten, men såväl aktivitetsplan som uppföljningsplan upprättades och lämnades över för att skapa bästa möjliga förutsättningar för införandet. 

Om samarbetet

Cordials erfarenhet av transformationer, processer och processorientering tillsammans med deras pragmatiska och ödmjuka förhållningssätt var viktig i vårt val av samarbetspartner. I en fullt pågående transformation där de flesta resurser var upplåsta i andra delar av transformationen kompletterade Cordials rådgivare vårt team på ett bra sätt där dialogen mellan oss och Cordial hela tiden var enkel. Arbetet var effektivt när vi behövde genomföra gemensamma aktiviteter och gav oss även tid att fokusera på andra delar i införandet av ERP-system mellan workshops och intervjuer. /Anders Jonsson, IT-direktör på Suzuki Garphyttan

Läs fler kundcase

Jönköping Energi

Till case

Prenumerera på nyhetsbrev