In Grafisk Facilitering

Kreativitet

kre·­at·­iv [kre´‑el. ‑i´v] adjektiv ~t ~a

Förmåga till nyskapande, till frigörelse från etablerade perspektiv.

Människor har en lång tradition av att känna en dragningskraft till kreativitet och att lära sig nya saker. Att skapa saker och upplevelser genom nya kreativa lösningar. För att sedan mötas och dela upplevelsen, kunskapen och idéerna. För att inspirera varandra.

Det visar sig att vår fascination för nyskapande och kreativitet har djupa rötter och har tagit sig olika uttryck. Flera miljoner år tillbaka i tiden har man hittat spår av mänsklig kreativitet.

Musik, muntliga berättelser, ritade bilder och fysiska skapelser har hjälpt oss att förmedla nya tankar, idéer men också erfarenheter. Experimenterande och byggande som lett till innovationer som bl a pyramider, hjulet och boktryckarkonsten. Mediciner som stoppat sjukdomar som tidigare dödat tusentals människor. Att testa oss fram och lära av varandra har givit oss många värdeskapande lösningar.

För att lära oss och inspireras har vi använt berättandet och visualiserandet som verktyg. Tidigare satt vi vid lägerelden och i grottor och använde sagor, sånger och skådespel för att dela erfarenheter. Även grottmålningar och hällristningar bidrog till att sprida och förstärka kunskap mellan olika grupper och generationer.

Muntligt och visuellt lärande som inspiration är fortfarande lika viktigt för oss om vi ska fortsätta att vara kreativa. Även om berättandet idag sker i olika typer av konferensrum, konferensanläggningar och kontorsmiljöer. Vi har bytt ut lägerelden mot bord och hällristningar mot Power Points.

”We will all need to become lifelong learners”. Det hävdar World Economic Forum i sina studier kring vilka förmågor vi behöver ha med oss in i framtiden. Kreativitet hamnar på plats nummer tre på World Economic Forum topp 10-lista över förmågor vi kommer att behöva ha år 2022.

Floder av information och fakta får vi varje dag. I många olika kanaler, vilket skapar en stor press på oss. Mycket ny information, olika källor och ibland motstridiga uppgifter vilket skapar utmaning för oss om vi samtidigt ska lära oss något av det.

Vår historia visar oss att kreativitet är livsviktigt. Vi tänker visuellt. Vi tänker också i ord. I berättelser eller flöden. Gärna med aktivt och fysiskt förhållningssätt. Vår miljonåriga historia har visat oss att kreativitet skapat värde och stärkt vår förståelse för framtiden.

Nu vet vi att kreativiteten har varit avgörande för vår historia. Globala organisationer som FN och World Economic Forum ser det som avgörande för vår framtid. Nu vill jag höra hur dina tankar kring kreativitet går. Hur ser det ut för dig där du jobbar? Hur mycket utrymme ger ni er själva för kreativitet och lärande? Vad har ni får strukturer och verktyg som stöttar er i kreativt arbete? Hör av dig så tar vi en kreativ kopp kaffe!

Terese Ellnestam
Visual Practitioner

Kontakta mig

Cordials Visual Practitioner, Terese Ellnestam, har många års erfarenhet i rollerna Graphic Recorder, grafisk facilitator och strategisk rådgivare inom visuell kommunikation. Hon arbetar tillsammans med kunder inom många olika branscher – exempelvis FNs Utvecklingsprogram, Arbetsmiljöverket, Scania, Chalmers, Länsförsäkringar och Rädda Barnen.

Hon sitter också i styrelsen för det europeiska nätverket European Forum of Visual Practitioners (EVP) som bidrar till att stärka utvecklingen inom Graphic Recording och Visual Practice i Europa.

Läs mer om Terese och hennes jobb som Visual Practitioner

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.