Kundcase
Svensk byggtjänst
Svensk Byggtjänst grundades 1934 och arbetar för ett hållbart byggande genom att samla in, sortera, kvalitetssäkra och distribuera kunskap till hela samhällsbyggnadssektorn i Sverige. Svensk Byggtjänst ägs av ca 30 organisationer från hela sektorn och har idag drygt 100 medarbetare.
Utmaning
I arbetet med ett nytt ägardirektiv var utgångspunkten att Svensk Byggtjänst behövde bli ett bättre stöd för den gröna omställningen i samhällsbyggnandssektorn. För Svensk Byggtjänst handlade det om att utmana befintlig affär med mer hållbara affärsmodeller med digitaliserade och modulariserade erbjudanden.
Önskat läge
Svensk Byggtjänsts önskade att tydliggöra den strategiska riktningen och möjliggöra mer flexibla och kundanpassade lösningar och hade som ambition att utveckla digitala tvärfunktionella erbjudanden.
Genomförande
Samarbetet tillsammans med Svensk Byggtjänst omfattade arbete med såväl ledningsgruppen som verksamheten och kan summeras i tre delar som alla bidrar till den övergripande förflyttningen.
▶ Först gjordes ett arbete tillsammans med ledningsgruppen på Svensk Byggtjänst för att sätta riktning i strategin och definiera verksamhetens affärsmodellsportfölj.
▶ Vidare arbete gjordes tillsammans med verksamheten för att kartlägga befintlig produktstruktur, designa arbetssätt kring erbjudandeutveckling samt design av de första nya erbjudandena.
▶ Parallellt utvecklades en ny teknisk plattform för att möjliggöra leverans av de nya tvärfunktionella erbjudandena.
Resultat
Arbetet resulterade i en tydliggjord riktning för hela verksamheten och en förflyttning i hur verksamheten arbetar med erbjudandeutveckling inklusive nya arbetssätt och processer. Den tekniska plattformen lanserades tillsammans med det första erbjudandet och la därmed grunden för fortsatt leverans av nya digitala erbjudanden. Förflyttningen bidrar till att stärka Svensk Byggtjänsts position på marknaden och driva den gröna omställningen av samhällsbyggnadssektorn.
Om samarbetet
” Det är en sak att arbeta fram en ny strategi och struktur, en helt annan att få allt att fungera i verkligheten och vardagen. Här har Cordials unika kompetens när det gäller transformation varit ovärderlig”, säger Kajsa Hessel. ”Cordial hjälper oss inte bara att göra analysen, utan ger oss också verktygen vi behöver för att genomföra nödvändiga förändringar.”
