In School of Management

Cordial och Dataföreningen Kompetens utökar sitt utbud med den nya utbildningen Certifierad chefsarkitekt, där certifieringen DFK-CCA ingår. Det är en ledarskapsutbildning för dem som vill ta en ledarroll inom arkitekturområdet.

Certifierad chefsarkitekt är utvecklad i samarbete med Cordial Business Advisers, som också ansvarar för genomförandet. Dataföreningen Kompetens och Cordial Business Advisers har samarbetat framgångsrikt kring utbildningar sedan 2006, med till exempel Certifierad affärsarkitekt och Diplomerad programledare.

Sedan tidigare erbjuder Dataföreningen Kompetens certifierande utbildningar av bland annat IT-arkitekter, verksamhetsarkitekter och affärsarkitekter. Sammantaget har över 2.500 arkitekter certifierats, för vilka chefsarkitekt är ett nytt karriärsteg.

Utbildningen av chefsarkitekter är unik för Sverige.

– Arkitektrollerna ute på företag och förvaltningar har mognat och antalet verksamma arkitekter ökar konstant, säger Marie Ställvik Sandberg, som är vd för Dataföreningen Kompetens. Vi ser nu ett ökat behov av en ledarroll som kan ta ett övergripande ansvar för arkitekturarbetet i en verksamhet.

Programmet omfattar tolv dagar fördelade på sex tillfällen som avslutas med examination och certifiering. Tre huvudlärare och flertalet gästföreläsare håller i över 100 lärarledda timmar.

– En chefsarkitekt bör ha en god kompetens och erfarenhet inom affärsarkitektur, EA, IT-arkitektur, lösningsarkitektur och IT-infrastruktur. Men för att lyckas är det också avgörande att behärska rollen som chef och ledare, säger Christian Helgesson som är marknadschef och utbildningsansvarig på Cordial Business Advisers.

– Förmågan att kunna leda organisationens arkitekturarbete och få genomslag för arkitekturarbetet internt är av central betydelse för att uppnå bra resultat. En chefsarkitekt behöver därför kunskap om arkitekturstyrning och kommunikation, ekonomi och organisation samt hur ett stabilt ledningssystem etableras, fortsätter Christian Helgesson.

Kraven återspeglas i programinnehållet och certifieringen, som har tagits fram i samråd med en referensgrupp av verksamma chefsarkitekter. Referensgruppsmedlemmarna är:

Kennet Samuelsson, chefsarkitekt, Skandia

Johanna Värild, chefsarkitekt, Saab Group

Daniel Lundberg, chefsarkitekt, If skadeförsäkring

Mats Lundeborg, chefsarkitekt, AMF

André Ekespång, chefsarkitekt, TUI Nordic/Fritidsresor

Max Fischer, chefsarkitekt, Nordea

Helena Leijonklou, koncernarkitekt, Skatteverket

Målgrupp för Certifierad chefsarkitekt är chefsarkitekter eller personer som står inför att ta denna roll.  Det kan till exempel vara affärsarkitekter, Enterprise- eller verksamhetsarkitekter, IT-arkitekter, lösningsarkitekter eller andra liknande roller inom EA-teamet samt konsulter inom EA-området eller andra med en strategisk roll inom arkitektur- och IT-området.

Första kurstillfället startar 4 november 2013.

Mer information om Certifierad chefsarkitekt finns på dfkompetens.se/chefsarkitekt.

Marie Ställvik Sandberg, vd, Dataföreningen Kompetens

E-post: marie.s@dfkompetens.se

Christian Helgesson, marknadschef och utbildningsansvarig, Cordial Business Advisers

E-post: christian.helgesson@cordial.se