In Affärsmodellen

En ökad komplexitet kombinerad med en enorm förändringstakt omkullkastar en stor del av den klassiska management- och strategiretoriken. Cordials Johanna Petersson reflekterar kring ämnet efter att ha deltagit i ett strategiarbete som gav nya insikter.

Som styrelseledamot i en organisation deltog jag nyligen i en strategiworkshop för att artikulera och besluta organisationens framtida mål och strategier. Vår strategiska tidshorisont sträckte sig några år framåt, och uppdraget var nu att utforma en roadmap för hur vi skulle nå det långsiktiga målet genom att sätta upp konkreta delmål per år.

Vissa mål och mätmetoder var relativt enkla att definiera och besluta kring, men när vi kom till frågan kring vilka hur vi skulle utforma våra delmål kring vårt varumärke och vår profil slogs vi av komplexiteteten i att sätta specifika mål och mätmetoder med en så pass lång tidshorisont. Var det ens möjligt?

Organisationen i fråga driver sitt varumärkesbyggande arbete till stor del på internet. Idag kan vi bland annat följa upp antal Facebook-likes eller antal sökningar på Google för att bilda oss en uppfattning om hur vårt varumärke ligger till. Men hur kunde vi veta hur många ”likes” som var lämpligt att sätta som mål 2014? Och hur kunde vi ens veta om det är relevant att mäta ”likes” under 2014 för att kunna mäta styrkan i en organisationens varumärke? Inte heller kunde vi besluta kring att följa upp antal sökningar på Google på flera års sikt, för hur kunde vi veta att Google är det sätt som vi mäter efterfrågan på 2014? Hela den digitala närvaron baseras på trender och nya innovationer, vilket gör det mycket svårt att styra efter långsiktiga mål som baseras på dagens realitet.

Facebook som fenomen tog fart i Sverige 2006/2007, och under hösten 2007 kom den stora uppgången. Redan 2008 varnades det för en tillbakagång för Facebook, och många ansåg att det var en hype som snart skulle lägga sig. Till viss del avstannade mycket av aktiviteten på Facebook under en period. Sedan kom smartphonen, och Facebook utnyttjade den tekniska utvecklingen till sin fördel. Men vad vet vi om Facebook om två år? Och framförallt – hur använder sig företagen av Facebook om två år?

På Cordial har vi använt oss av som ett exempel på en lyckad affärsmodell som förändrade en hel bransch – spelutvecklaren Nintendo. Runt 2007/2008 välte Nintendo upp och ned på spelvärlden med sitt Wii, där man spelade med hjälp av rörelsekontroller, och blev den snabbt den snabbast växande konsolen vid en lansering någonsin. Nintendo fick en helt ny målgrupp, barnfamiljerna, att börja spela TV-spel och spelbranschen var förstummad. Nintendo tjänade stora pengar, 2008 hade de högre omsättning per anställd än Goldman Sachs hade under sitt guldår 2007.

I april i år kunde man dock läsa att Nintendo kämpade med en svag försäljning av den åldrande spelkonsolen Wii och att företaget redovisat sin första helårsförlust hittills. På ett fåtal år har alltså Nintendos revolutionerande Wii blivit föråldrat, och Nintendo har blivit omsprungna. Uppstickare som succéspelet Farmville via Facebook, och sandlådespelet Minecraft hade på mycket kort tid än en gång förändrat förutsättningarna i en hel bransch

I en värld där branscher omkullkastas på ett fåtal år ställs allt högre krav på flexibilitet. Att ha utrullningsplaner som sträcker sig över flera år är numera nästan en omöjlighet. Hur kan vi veta att samma förutsättningar fortfarande gäller i vår bransch när utrullningen väl är färdigställd och att det inte, som i Nintendos fall, har kommit in nya aktörer och omkullkastat den?

Lösningen för vår organisation blev att säkerställa en långsiktig vision, och en generell roadmap, och att sedan utvärdera denna roadmap mot målet varje år. Varje år samlas vi därför och scannar av den omvärld som vår organisation verkar i. Vad har hänt på vägen, har det kommit några nya spelare, är det dags att byta kurs, strategi och mätmetoder?

Oavsett bransch är en sak tydlig – i en värld där företag blommar upp och omsätter hundratals miljoner på mindre än ett år, där nya aktörer till synes dyker upp från ingenstans och skakar om en hel bransch, och framgång endast säkras genom flexibilitet och anpassningsbarhet – där har strategier blivit en färskvara.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.