Apotea och GeoGuessr prisas för banbrytande affärsmodeller på Business Model Awards
För 16:e gången delar Cordial ut Business Model Awards – priset som uppmärksammar företag med innovativa och nytänkande affärsmodeller. Prisutdelningen för 2025 års vinnare ägde rum den 15 oktober 2025 på Sergelkonferensen i Stockholm. Priset delas ut i följande två kategorier: Årets Affärsmodell och Årets Uppstickare.
I kategorin Årets Affärsmodell går årets vinst till Apotea. Genom att etablera en affärsmodell som visar på kraften att förena en traditionell verksamhet med en effektiv e-handel har företaget inte bara vunnit kundernas förtroende, utan också förändrat synen på tillgänglighet och enkelhet i
branschen. Företaget har idag en stark position på den svenska marknaden med över 40% av den aktuella nätmarknaden.
Juryns motivering lyder “Vinnaren av Årets Affärsmodell ligger i framkant när det gäller införande av både tekniska och hållbara lösningar. Med avancerade automationslösningar i sina logistikflöden har man möjliggjort hantering av stora volymer med bibehållen snabbhet och precision.
Vidare har företaget etablerat en stark hållbarhetsprofil genom att bland att minska klimatavtrycket från onödigt förpackningsmaterial och investera i elektriska transporter.”
Det är förmågan att transformera en traditionell bransch till en modern e-handel och med innovativa lösningar skala affärsmodellen lönsamt med ett starkt kundfokus, som gör årets vinnare till en pionjär i branschen.
“Vi på Apotea är väldigt stolta över att få ta emot priset för Årets Affärsmodell 2025. Utmärkelsen är ett fint erkännande för vårt arbete där vi, alltid med kunden i fokus, strävar efter att bygga morgondagens apotek. Jag vill också tacka mina kollegor som gör Apotea lite bättre varje dag.”säger vd Pär Svärdson.
I kategorin Årets Uppstickare går priset till Geoguessr. Med hela världen som spelplan har Årets Uppstickare visat på hur en ny affärsmodell kan bygga ett stort och engagerat community och slå igenom på den globala marknaden.
Genom att erbjuda en plattform som förenar geografi, tävling och lärande har företaget öppnat upp en nisch i spelbranschen och har idag över 100 miljoner registrerade användare globalt. Med en tydlig freemium-strategi och kontinuerliga lanseringar av nya varierade spelupplevelser ha de framgångsrikt omvandlat stora användarvolymer till ett starkt och betalande premium-community som präglas av ett högt användarengagemang. Årets Uppstickare utmanar spel- och utbildningsaktörer genom en ny typ av spelupplevelse som attraherar en bred och växande användarbas.
“Tusen tack för utmärkelsen! GeoGuessr är verkligen ett spel för alla, vilket ligger bakom vår fantastiska tillväxtresa. Även om Sverige idag utgör en relativt liten del av vårt globala community hoppas vi att uppmärksamheten kring priset gör att vi kommer ännu närmare vår vision: att låta alla utforska världen!” säger Niklas Ekelund, CBO på GeoGuessr.
Läs mer om Business Model Awards här.