Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

PRISET FÖR INNOVATIVA AFFÄRSMODELLER

Business Model Awards

 

SÖK TILL STUDENTJURYN

Innovativa affärsmodeller hyllas

För 14:e året i rad delar Cordial ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller. Snart öppnar möjligheten att nominera kandidater till 2024 års pris.

Priset delas årligen ut till två företag som har en affärsmodell utöver det vanliga, i kategorierna Årets Uppstickare och Årets Affärsmodell. För att kunna vinna priset krävs det att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny. 

 

Tidigare vinnare

Kriterier

Årets affärsmodell

Årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch på ett framgångsrikt sätt med en eller flera dimensioner av affärsmodellen. När MAX vann priset 2016 hade de under samma år lanserat Green-familjen och öppnat sin första vegetariska restaurang. Succén blev total och ledde till att MAX gjorde ett rekordår. Genom sitt gedigna hållbarhetsarbete agerar MAX föredöme för hållbar omställning både i och utanför sin egen bransch.

Kriterier:

►Är ett befintligt bolag med ny eller förändrad affärsmodell  som har fått genomslag under de senaste 2-3 åren
►Innovationen av affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande
►Affärsmodellen har bevisat sin livskraft på marknaden genom en underliggande hög lönsamhet och en för branschen betydande omsättning
►Innovationen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen har satt sina spår i existerande branscher

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter bokstavligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

Kriterier:

►Är ett nyetablerat bolag med en affärsmodell som har fått genomslag under de senaste 1-3 åren
►Affärsmodellen  har potential att förändra eller skapa en ny bransch
►Affärsmodellen utmanar etablerade aktörers affärsmodeller inom existerande branscher
►Affärsmodellen behöver ännu inte vara lönsam men har lyckats attrahera en kundbas och/eller lockat till sig betydande investeringar

Årets jury

ANSÖK HÄR

De nominerade bidragen analyseras av toppstudenter från några av Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av studentjuryn tillsammans med en masterjury bestående av seniora rådgivare, investerare och branschexperter.  

Studentjuryn

Vill du vara med och kora Årets affärsmodell?

Nu söker vi studenter med ett intresse för innovation och som vill bli en del av årets studentjury! Som medlem i studentjuryn får du chansen att utveckla dina analyskunskaper, fördjupa dig i en rad olika affärsmodeller som utmanar dagens marknader och tillsammans med seniora rådgivare på Cordial, investerare och branschexperter utse Årets affärsmodell.

Ansökan görs via länken nedan där du också hittar mer information om juryarbetet.

ANSÖKAN

Masterjuryn

Shervin Razani – Entrepreneur Founder & CEO | Jurek Rekrytering
Erik Wahlin – Ekonomijounalist och omvärldsbevakare
Lise Tormod – Vd, Senior rådgivare | Cordial
Linus Malmberg – Grundare och styrelseordförande | Cordial
Björn-Erik Willoch – Senior rådgivare, Utbildare | Cordial

Fortsätt inspireras

Aktuellt  just nu på Cordial

Läs mer