In Affärsmodellspaning

Mediabranschen genomgår i dagsläget en stor förändring, och medan de traditionella kanalerna tar steget mot web och TV-on-demand går alltså webbens okrönte TV-konung och gör tvärtom.

Det var egentligen bara en tidsfråga! Häromdagen skrev Wall Street Journal om Googles (som äger Youtube) planer på att utmana de traditionella TV-bolagen och lansera en tablåbaserad TV-kanal efter årsskiftet. Satsningen är den första av ett dussintal planerade Youtube-kanaler och går helt i linje med Googles strategi, att ha ”more at bats per unit of time and effort than anyone else in the world”

Förra året lanserades även Google-TV, som är Googles ”smart-tv-plattform” som integrerar Googles operativsystem Android med Linux version av Google Chrome webbläsare för att skapa en interaktiv TV och återigen utmana branschen.

Google är i dagsläget redan störst i världen på webbsändningar via sitt Youtube, och med introduktionen av traditionella TV-kanaler verkar det som om Google planerar att sammanföra de båda formaten. Youtube har en mycket framgångsrik intäktssida i sin affärsmodell och tjänar stora pengar på sin annonsering. Det är just dessa pengar som kommer att finansiera programinnehållet i den nya TV-satsningen. Rykten säger även att de nya kanalerna snarare kommer att påminna om traditionell TV än om sajtens korta klipp. Detta stöds av Googles VD Larry Page, som poängterar att den nya satsningen syftar till att utmana de traditionella tv-kanalerna, inte webbkanalerna.

Google är en annorlunda aktör på marknaden. En ny sorts aktör som är hungrig, orädd och som respektlöst kastar sig in i på nya marknader utan att ha en tanke på traditionella marknadsanalyser eller etableringshinder. De skapar nya affärsmodeller, innoverar, växer och vågar experimentera. Ingen bransch går säker. Speciellt inte mediabranschen.

Hur morgondagens TV kommer att se ut är svårt att förutspå, men i och med Youtubes satsning står det klart att de traditionella TV-bolagen bör se upp. Det är dags för dem att börja innovera morgondagens affärsmodell, annars finns en risk att de går i samma fälla som musikindustrin och går de borttynande skivbolagen till mötes.

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.