In Affärsmodellspaning

Har du någonsin funderat på hur din stad profilerar sig?

Vilka satsningar gör man i just din stad för att dra till sig turister, locka hem utflyttade och få dem till återvändare? Satsar man på att få unga och studenter att stanna kvar efter sin utbildning och – inte minst intressant: vad görs för att  intressera företag att etablera sig eller träffas i just din stad?

I Emiratet Dubai har man skapat sig en förmögenhet på att utvinna olja men intäkterna är faktiskt måttliga jämfört med t.ex. grannen Abu Dhabi. Man förstod tidigt att olja som ändlig resurs inte kan bära landets intäkter i framtiden och beslutade sig därför för att investera intäkterna i en affärsidé som gör Dubai hållbart för framtiden. Man började med att anlägga hamnar, flygplatsen och annan infrastruktur, vilket lade grund för Dubai som ledande handelsstad i regionen. Idag lägger man all kraft på att göra turism till sin långsiktigt hållbara affärsmodell och inkomstkälla. Man har till och med valt att konkurrera med andra närliggande emirat och stater genom att profilera sin öppenhet och tolerans gentemot andra kulturer och utlänningar.

Har du hört talas om, eller funderat på att åka till Ajman, Fujairah, Abu Dhabi, Ras al-Khaimah, Sharjah eller kanske Umm al-Qaiwain? Kanske inte? De är alla, i likhet med Dubai, emirat i Förenade Arabemiraten. Har du däremot hört talas om Dubai, och kanske till och med funderat på att åka dit eller har du redan varit där?

Om ditt svar är ja så kan det bero på något följande:

  • Dubai har världens tre högsta hotell: Jumeirah Emirates Towers (309 meter), Burj Al Arab (321 meter) och Rose Tower (333 meter)
  • Dubai har världens högsta byggnad: Burj Khalifa
  • Dubai har en av världens största inomhusskidbackar, Ski Dubai, som är 400 meter lång och 85 meter hög
  • Dubai har världens största konstgjorda landmassor i havet: Palm Jumeirah (5 kilometer lång), Palm Jebel Ali (7,5 kilometer lång). Byggandet pågår av Palm Deira, som kommer att bli 12,5 kilometer lång
  • Dubai har världens största shoppingcenter.

Dubai är förstås långtifrån den enda stad som har arbetat aktivt med att utveckla sin affärsmodell och sitt värderbjudande. Silicon Valley, Huaxi, Rio de Janeiro och Venedig skapar med största säkerhet associationer hos dig som läsare och ger dig genast en bild av vad dessa städer har att erbjuda. Genom att systematiskt medvetandegöra sin stads värderbjudande och samtidigt arbeta aktivt med såväl målgruppen som marknadskanalerna, processerna, strukturerna och kompetenserna kan affärsmodellen användas ur ett samhällsutvecklingsperspektiv precis lika väl som ur ett affärsutvecklingsperspektiv.

Stockholm har etablerat sig starkt som ”The Capital of Scandinavia” i de sociala medierna nyligen genom att bjuda på ett sensationellt performance i samband med MIPIM-konferensen i Cannes. Har du missat denna så rekommenderar vi starkt att läsa mer och se videon (Du hittar den HÄR).

Så fundera lite till: Vad utmärker din stad och dess affärsmodell, vad är det som lockar besökare eller får människor att stanna? Och vad kan du och din stad lära av Dubai och deras affärsmodell?

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.