In Affärsmodellspaning

Spotify har gjort det igen… Tillsammans med Facebook.

Spotify har i många sammanhang lyfts fram som ett innovativt företag med en revolutionerande affärsmodell, och med all rätt. Det finns något fräscht, nyskapande och inspirerande i att ett enda företag kan sätta en hel marknad i gungning genom att lansera en ny affärsmodell, uppbackad av enkel teknik. Genom sitt samarbete med mobiltillverkare och applikationsutvecklare har Spotify gjort musiken än mer lättillgänglig och därigenom fått fler och fler att välja premiumabonnemang istället för den reklamsubventionerade gratisversionen. Värdeerbjudandet har stärkts och därigenom intäktsströmmarna i en tidigare väldigt utsatt intäktsmodell.

Facebook har på samma sätt visat att de med ingenjörsmässig precision vet hur en affärsmodell ska skruvas ihop för att möta de kundbehov som finns på marknaden. Och de fortsätter på den inslagna vägen; genom att addera en chat-funktion, ge användarna möjlighet att skapa evenemang och dela med sig av klipp, artiklar, länkar etc. Genom att skapa all denna funktionalitet har Facebook ytterligare finkalibrerat sitt värdeerbjudande till sina kunder och därigenom skapat lojalitet vilket leder till ökade reklamintäkter. I takt med att fler och fler företag inser värdet av att ta en aktiv roll i det sociala medialandskapet har antalet Facebook-sidor som skapas av företag ökat stadigt.

Det senaste i raden av innovationer från dessa två företag är ett utökat värdenätverk. Alla Spotify-premiumkunder kan nu lägga till andra premiumkunder som vänner förutsatt att man också är vänner på Facebook. Genom detta upplägg kan användarna se och ta del av varandras spellistor och på så vis utökas det ”egna” låtbiblioteket tiofalt med bara några knapptryckningar.

Båda dessa företag har gjort sina hemläxor vad gäller marknads- och kundanalys, de förstår vad kunderna efterfrågar, nämligen ökad interaktivitet och ett enklare sätt att dela med sig och ta del av sina vänners rekommenderade musik. För att kunna inkludera ytterligare en aktör i sitt värdenätverk inom ramarna för de respektive affärsmodellerna krävs affärsprocesser som tillåter en stor flexibilitet vilket både Spotify och Facebook har bevisat att de har. Samtidigt krävs det en genomtänkt IT-arkitektur, hur ska man annars kunna skapa flexibla affärsprocesskomponenter?

Tydligen har båda dessa företag insett värdet av att arbeta aktivt med ett värdenätverk som kompletterar och förstärker sina respektive affärsmodeller. Vad som är än viktigare dock; de ser till att helheten, affärsarkitekturen, hänger ihop. Ända från strategier och marknadsanalys till processer och IT-system. Kanske ska Daniel Eks och Mark Zuckerbergs titel Chief Executive Officer ersättas med Chief Business Architect?

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.