In Affärsmodellbloggen

Innovation och förändring brukar ju ofta tillskrivas nöden, som ju bekant inte har någon lag. Det finns gott om exempel på företag som hamnat i problem med sin existerande affärsmodell men som lyckats återuppfinna sig själva; i start up-världen talar man om ’pivots’ och i det lite mer etablerade näringslivet brukar man referera till detsamma som turn-around case. Men det är inte bara i dåliga tider som företag utmanar den befintliga affärsmodellen och ifrågasätter sin strategiska inriktning. HP annonserade tidigare i veckan att de kommer att dela upp sin verksamhet i tre separata enheter. En del som tillverkar PC och skrivare, en del som säljer servrar och en tredje som skall leverera mjukvara och tjänster. Detta är något som HP funderade på redan för tre år sedan under före detta VDn Léo Apotheker, som ville sälja av PC-tillverkningen för att satsa på affärsområden med högre vinstmarginaler. Den gången  lade man dock ner initiativet eftersom det strama konjunkturläget gjorde att företagsstorlek och skalfördelar var att prioritera – det skulle hålla aktien stark.

Innovation och förnyelse är helt centralt för ett företags långsiktiga konkurrensförmåga. Men källan till innovation är och kommer förbli både oförutsägbar och flyktig. Ett sätt att förbättra sina chanser att upptäcka trender och förändringar i den egna -men även i helt andra branscher- är att alltid bibehålla en god omvärldsbevakning. Som vårt mantra på Cordial: utan spaning, ingen aning.

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.