In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning

Fler och fler stora spelare på den internationella klädmarknaden etablerar sig i Sverige. Bland dessa syns märken såsom Abercrombie & Fitch, Scotch & Soda, franska Promod och italienska Elisabetta Franchi. En spelare som dock har bestämt sig för att avvakta sitt intåg på den svenska marknaden är det japanska modeundret Uniqlo.

Uniqlo är ett helägt dotterbolag till Fast Retailing Co., Ltd (som bl.a. även äger modeföretagen Comptoir des Cotonniers och National Standard). Moderbolaget omsatte under 2011 drygt 70 miljarder kronor varav Uniqlo utgör ca.80-90%. (Som jämförelse kan nämnas att H&M under 2010 omsatte ca. 126 miljarder kronor). Tadashi Yanai, som är grundare, VD och styrelseordförande för bolaget, öppnade den första butiken i Hiroshima år 1984

Uniqlo definierar sin affärsmodell som ”SPA” (Specialty store retailer of Private label Apparel ), vilket betyder att de producerar och utvecklar kläderna själva och säljer dem exklusivt i egna butiker. Hela affärsmodellen är minutiöst sammansatt och företagets strategi för tillväxt fokuserar på samtliga delar av affärsmodellen.

Uniqlos värdeerbjudande är högkvalitativa kläder till låg kostnad. Detta uppnås genom att kombinera tre huvudsakliga kärnkompetenser;

  • Produktutveckling som baseras på feedback från kunder
  • Storskaliga inköp hos globala tillverkare
  • Ett dedikerat kvalitetsteam, Takumi Team, som arbetar tillsammans med partnerföretagen/tillverkarna för att förbättra produktionsprocessen. Själva beskriver de sin utveckling på hemsidan som functionality + universality – It’s how the future dresses.

Den absolut viktigaste distributionskanalen är de egna butikerna

  • 800 butiker i Japan och ca. 150 butiker i resten av världen, varav en majoritet ligger i Asien (Som ytterligare jämförelse med H&M har de ca. 2300 butiker i 40 länder)
  • Den internationella expansionen bygger på att öppna butiker utomlands (uppskattningsvis 200-300 per år under de kommande fem åren) och då framför allt ha flagship-butiker på strategiska platser runtom i världen. De senaste flagship-butikerna öppnades i oktober 2011 i New York och i november 2011 i Seoul. New York-butiken är den största på Fifth Avenue med sin shoppingyta om ca. 8000 kvm och Seoul-butiken slog försäljningsrekord bland klädbutiker i Korea
  • Fler storskaliga butiker i japanska städer med bibehållen lönsamhet genom större fokus på kvinnokläder.

Att vinna slaget om kvinnorna är en förutsättning för tillväxt. Uniqlo startade som ett märke för herrar men det är kvinnorna som utgör den största delen av den totala klädmarknaden. Fokus på produktutveckling för att ta fram kläder för kvinnor med samma kvalitet och till samma låga pris som för männen. Företaget säger själva att de tänker vinna slaget om kvinnliga kunder i alla åldrar genom att ”erbjuda kläder till ett så pass bra pris, med en så hög kvalitet och så pass attraktiva att ingen konkurrent kan matcha det”.

Genom att samarbeta med andra och skapa ett starkt värdenätverk har Uniqlo lyckats stärka alla delar av affärsmodellen

  • Genom ett samarbete med Toray Industries har Uniqlo utvecklat Heattech, ett speciellt fiber som håller värme extremt väl samtidigt som det är väldigt lätt
  • Uniqlo har även ett stort nätverk av fabriker och tillverkare över hela världen som utvecklas via Takumi Team
  • Utöver det består värdenätverket bl.a. av ett samarbete med koreanska Lotte, den största återförsäljaren av mode i Sydkorea, samt ett samarbete med Mitsubishi som Uniqlo ingick för att etablera sig på den thailändska marknaden.

Med 200 – 300 planerade butiker per år över de kommande fem åren tror och hoppas vi att Uniqlo kommer till Sverige snart och skakar om marknaden. Den stora frågan är dock inte om om det blir succé – frågan är hur H&M, Zara och de andra konkurrenterna ska utveckla sina affärsmodeller för att vinna slaget om framtidens mode.

How will you dress in the future?

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.