In Affärsmodellspaning, School of Management

“The objective of the Enterprise is to make money and have fun doing so.”

W.L.Gore & Associates är företaget som lever enligt fyra styrande principer, saknar titlar och som inte tror på hierarkier. Det är också företaget som är bland de världsledande företagen när det kommer till innovationer och patent med lösningar som Gore-tex, membran till mobiltelefoner, konstgjorda blodkärl och isolerande sladdar. Affärsmodellbloggen har mött Gunnar Carlsson, VD för W. L. Gore & Associates Scandinavia.

Historien bakom familjeföretaget W.L.Gore är en riktig framgångssaga. Företaget grundades 1958 av Bill Gore, som tidigare hade arbetat på företaget på Dupont. Där fick han upp ögonen för en ny slags material, en plast eller polymer som hette PTFE. Det var en helt ny sorts material som hade ett oändligt antal användningsområden, och som kunde tåla stor påfrestning. Gore insåg ganska snart att det var svårt att få fart på innovationen i ett stort företag som Dupont. Det blev ofta hierarkiskt, och svårt att få saker att hända. Han startade istället sitt egna bolag och använde sig av mindre projektteam för att kunna bejaka innovation på ett helt nytt sätt.

Materialet med oändliga möjligheter

Affärsmodellbloggen har stämt telefonmöte med Gunnar Carlsson, VD på Gore Skandinavien, som gärna fyller i berättelsen om företagets ursprung.

– Bill Gore hade lärt sig att små projektteam kunde göra underverk, att de arbetade fokuserat och tog stort ansvar. Så Gore satte alla sina besparingar på företaget och började arbeta med den nya typen av polymer. Polymerna som Bill Gore upptäckte kom fram vid forskning kring rymdutvecklingen. Materialet visade sig ha oändliga möjligheter. Det var en plast som uppförde sig annorlunda från många andra plaster. I början användes materialet som isoleringsmaterial till kablar, och snart blev till filter och textila applikationer.

Idag är företaget mest känt för materialet Gore-tex, som används i sportkläder tillsammans med en rad kända sportvarumärken där det ställs höga krav på tålighet. Företagets produkter och membran går även att finna i eltandborstar, iphones, strålkastare och till och i gitarrsträngar.

Företagets VD, Gunnar Carlsson, är själv en flitig användare av sitt hyllade material.

– Jag har ett starkt behov av att vara utomhus oavsett väder, och då faller det sig naturligt att använda Gore-tex-kläder.

Från Jofa till Gore

Gunnar Carlsson är Värmlänningen som gick från inköpare på Jofa till importentreprenör och innan fick upp ögonen för Gore på 1980-talet.

– Det har varit en spännande resa, och jag har haft 10- 15 olika jobb inom Gore. Sedan 2000 så är jag ansvarig för verksamheten i Norden.

Vad är det som är unikt med Gore?

Gunnar funderar en stund innan han svarar

– Gore är ett familjeföretag till att börja med. En stark och tydlig ägare, och vet vem det är. Det är enkelt och tydligt att arbeta mot. Företaget är fortfarande till stor del präglat av Bill Gore som ville skapa en helt ny typ av företag, långt från det amerikanska 1950-talets rådande normer. Resultatet blev en kreativ företagskultur som litar på individen.

Gore är kända för sin starka företagskultur, och ni har flera gånger blivit högt rankade och till och med vunnit ”Great Places to Work” – vad är hemligheten?

– För att skapa en kreativ miljö så måste du lita på dem du arbetar med. För att säkerställa vår kultur har vi fyra grundprinciper som vi arbetar efter. Dessa principer använder vi oss av i de flesta fall, om det så gäller interna frågor, löneutveckling eller relationer till leverantörer, säger Gunnar och listar Gores fyra grundläggande principer.

1) Commitment – Det handlar om att ingen ska ge order till någon annan. Du tar själv eget ansvar, och sätter dina egna mål. Om du själv har definierat vad du ska göra så blir det mycket starkare. Ibland måste du följa en process, man får gärna utmana och förbättra rådande rutiner.

2) Freedom – Hos oss innebär det att du ska ha frihet att växa och utvecklas. Du säkerställer din egen utveckling som ska passa både dig och företaget, och vara en kombination av dina egna intressen och din kompetens.

3) Waterline – Waterlineprincipen handlar om att båtar har en vattenlinje, om man gör hål i båten under vattenlinjen så tar den in vatten. Det är den mentala linje där det pirrar i magen för normala människor. När du når ”waterline” ska du konsultera en mer erfaren kollega, så att du får hjälp att ta beslut.

4) Fairness – Fairness handlar inte om millimeterrättvisa. Men vi ska vara sjysta i alla våra affärer, vilket avspeglas i sociala frågor, arbets- kund- och leverantörsvillkor och CSR-frågor.

Era principer känns väldigt allmänmänskliga.

– Ja, det är de! De känns bra, och handlar egentligen mycket om långsiktighet och sunt förnuft. Sedan gäller det att leva efter dem också och det innebär fler saker. Vi tillsätter exempelvis aldrig ledare. På Gore blir du ledare därför att dina kollegor har förtroende för dig och ger dig mandat att leda.

Så ni har inga titlar alls?

– Endast när och om det behövs. Internt har vi inga titlar. Vi pratar istället om vad vi har för åtaganden. Externt kanske jag måste säga att jag är VD, men det är också enda gången jag är VD.

Finns det några svårigheter eller utmaningar med ert synsätt?

– Jo, det kan vara svårt för personer att komma in i organisationen om man kommer från en hierarkisk organisation. Om man är sugen på ett stort hörnrum och fina exklusiva förmåner så skulle du inte gilla Gore. Men om man attraheras av våra principer så ska man komma till oss.  I Skandinavien så är det inte så svårt för oss att attrahera medarbetare. Och man måste komma ihåg att världen har inte blivit mer hierarkisk – det går snarare åt andra hållet.

– Det skiljer sig dock mycket från land till land. Latin-länder är traditionellt sett mycket hierarkiska i sitt tänkande, men å andra sidan finns det alltid människor som tycker att vårt sätt att se på världen är mycket mer attraktivt.

Intervjun börjar lida mot sitt slut, och innan vi lägger på luren avslutar Gunnar Carlsson med en mening som får oss att förstå en del av Gores stora framgång:

– Det gäller att komma ihåg att en kultur inte är något som du ställer in i hyllan och dammar av då och då. Man måste arbeta med den varje dag – och det kräver långsiktighet och kontinuitet.

footer_johanna

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.