In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning

En affärsmodell som vi på Cordial har fått upp ögonen för är dataspelsuccén Skylanders. Skylanders skapades av spelutvecklingsföretaget Activision, och släpptes i oktober 2011. Värdeerbjudandet är ett dataspel där leksakerna genom en spelplattform integreras i spelet. Spelet är det första i sitt slag, och har ännu ingen motsvarighet på marknaden.

Skylanders beskrivs som ”en nyskapande kombination mellan fysiska figurer och TV-spel. Skylandersportalen kopplas till din spelkonsol , därefter så placerar du den önskade Skylanderfiguren på portalen och så vips- så har din figur blivit tillgänglig i spelet. Dubbla nöjet genom at placera två figurer på Skylander-portalen och spela tillsammans med din kompis. ”

På högersidan av affärsmodellen byggs relationen till spelarna via de olika fysiska leksaksfigurerna. Med över 30 tillgängliga figurer där samtliga behövs för att kunna vinna spelet, skapas en stor efterfrågan och samlareffekt hos målgruppen som främst består av barn i åldrarna 8 – 16 år. Utöver det marknadsförs en uppsjö med extramaterial så som speciella väskor till figurerna, planscher, soundtrack och speciell utrustning, t.ex. svärd och elixir som kan integreras i spelet.

Skylanders är plattformsoberoende och kan spelas på PC, Xbox, Wii och Sony Playstation. Detta bidrar till att skapa en större målgrupp då inträdesbarriären är låg. En kod som följer med varje spelfigur skapar även möjligheter till onlinespel.

I USA och Storbritannien, där spelet först släpptes, har affärsmodellens värdenätverk trimmats genom ett exklusivt återförsäljaravtal som ger olika butikskedjor, så som Toys R Us, Target och Walmart, exklusivitet till de olika figurerna. Exklusiviteten har uppmuntrat de olika butikskedjorna att skapa påkostade marknadsstrategier för sina exklusiva figurer på ett sätt som skaparna av Skylanders inte själva hade haft möjlighet till. Exklusiviteten ökar dessutom köparnas efterfrågan, då de måste åka runt till de olika butikskedjorna för att skapa en komplett samling av Skylandersfigurer att integrera i sitt dataspel.

Affärsmodellens kärnkompetenser består främst av marknadsföring och utveckling, som bland annat förstärks av att skaparna till filmen Toy Story, Joel Cohen and Alec Sokolow, ligger bakom historien som utspelas i Skylanders.Värdenätverket består av återförsäljare med exklusivitetsavtal, utvecklare samt communityt ”Dark Spyro” där spelarna online kan lära sig mer om sina figurer och ta del av extramaterial.

Kostnadssidan består främst av utvecklingskostnader samt kostnader för administration, försäljning, marknadsföring och tillverkning. På intäktssidan finns en välutvecklad intäktsmodell där spelaren, i likhet med Gillettes affärsmodell, börjar med att köpa ett relativt billigt startpaket, som sedan måste kompletteras med totalt 32 figurer för att kunna klara av spelet – varje sådan figur kostar 99 kr styck.

Spelet, som redan har blivit en stor succé i USA, finns tillgängligt i Sverige – nu återstår bara att se om Activision lyckas kopiera och exekvera samma briljanta affärsmodell här som där.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.