In Affärsmodellbloggen

Fler och fler köper sina kläder på nätet. Att inte behöva trängas med andra klädentusiaster på sin lediga dag, att få sina favoritklädmärken samlade på ett och samma ställe, att smidigt kunna betala för sina klädinköp och få allt levererat till närmaste tobaksbutik på hörnet är några av de fördelarna som driver förändringen av kundbeteendet i detaljhandeln.

Det som ofta tas upp som nackdelar är givetvis att man inte har möjlighet att testa kläderna innan man lägger sin beställning, att man faktiskt ändå måste ta sig till ett utlämningsställe för att äntligen kunna testa sina fynd samt att man själv måste returnera kläderna om man till slut inte vill ha dem.

Modesajten Lamoda, som bl.a. har Kinnevik som en av sina investerare, har utvecklat sin distribution på ett lite annorlunda sätt för att råda bot på några av de element som upplevs som nackdelar och för att komma runt en del tillkortakommanden, som t.ex. bristande logistik, i företagets huvudmarknad; Ryssland. Lamoda har etablerat ett eget budföretag, Lamoda Express, som levererar kläderna direkt hem till dörren. Detta gör man dels för att kunna uppfylla kundkraven på leveranstider men också för att kunna erbjuda en riktigt intressant kanalinnovation: Lamoda erbjuder sina kunder en smakrådgivning vid leverans, samt returservice direkt om kunden inte vill ha plaggen.

Frågan är om Lamoda också kommer att ta sig an problemet med att kunderna inte kan testa kläderna innan de beställer? Vi på Affärsmodellbloggen följer givetvis Lamodas utveckling framåt och hoppas att deras innovationer kan inspirera branschkollegorna till att också utveckla sina värdeerbjudanden.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.