Cordial Icons White Rgb Handheart T

Hållbarhet.

En lönsam omställning till en hållbar affär och verksamhet

Vi tror att morgondagens affärsmodeller behöver präglas av både lönsamhet och hållbarhet, inte det ena eller andra. Det enda som är hållbart på riktigt är att vi kan skapa lönsamma affärer genom att göra rätt – både utifrån klimatet, vår samhällspåverkan, våra anställda, kunder och ägare. Hållbarhet är ingen enskild företeelse utan för att vara hållbar på riktigt behöver perspektivet vara integrerat i hela verksamheten, från strategi till affärsmodeller och stödjande strukturer. Allt behöver hänga ihop.

Cordial Icons Cyan Rgb Target A

Strategi & Innovation

Väsentlighetsanalys och intressentdialog
Definiera och prioritera hållbarhetsaspekter baserat på intressentanalys, affärsstrategi och påverkan.

Hållbarhetsramverk och strategi
Skapa ett gemensamt hållbarhetsramverk med era nyckelaspekter för att etablera en gemensam bild för hållbarhets-arbetet internt. Säkra att det hör samman med affärsstrategin.

Hållbarhetsutvärdera affärsmodell och verksamhet
Utvärdera hur hållbara era affärsmodeller och verksamhet är. Få en konkret bild av hållbarhetsmognad och potential

Affärsmodellsinnovation
Innovera er affärsmodell och erbjudanden för att öka lönsamhet samt skapa ett mer hållbar och långsiktig affär.

ESG
Due Diligence

Säkra långsiktigt värde och minska hållbarhetsrisker vid uppköp och investeringar genom att utvärdera hållbarhetsperspektivet i er DD.

Cordial Icons Cyan Rgb Glowingstar A

Transformation

Omställning från fossilt bränsle till förnybart
Transformera er verksamhet för att stärka er position på marknaden och bli mer lönsamma. Bemästra den nya logiken som tillkommer med förnybart bränsle.

Integrera hållbarhet i er verksamhet och affär
Sätt hållbarhet i kärnan av er strategi, affärsmodell, organisation och strukturer. Upptäck den positiva effekten på lönsamhet och internt engagemang.

Färdplaner och mål för klimatpåverkan
Definiera vision, mål och skapa färdplaner för att minimera er klimatpåverkan. Bygg varumärket kring er klimatagenda och öka er lönsamhet.

Cordial Icons Cyan Rgb Diploma A

Reglering & Certifiering

RED 2
Som energibolag med kraftvärmeverk eller bränsleleverantör kommer du påverkas av det omarbetade förnybarhetsdirektivet som träder i kraft 30 juni 2021. I det omarbetade direktivet tillkommer bland annat krav på fasta biobränslen, inklusive verksamhetsavfall. Cordial har bred erfarenhet av att implementera direktivet (RED1/HBL och RED2) och vi kan stötta dig i allt från förstudier, coaching, implementering och utbildning. Kontakta oss gärna idag för att höra mer om hur vi kan stötta er och hitta värdefulla möjligheter i er compliance-resa!

Hållbarhetscertifieringar
Certifiera er verksamhet för att skapa möjligheter för fler och snabbare affärer i Sverige och internationellt, exempelvis genom ISCC.

Hållbarhetsredovisning
Skapa en hållbarhetsredovisning som tydliggör er hållbarhetsagenda och vision som skapar långsiktigt värde för jorden, människor och ekonomin.

Cordial Icons Cyan Rgb Crossroad A

Verksamhetsstyrning

Hållbara leverantörskedjor
Hantera risker och utnyttja potentialen i er värdekedja genom att skapa ett systematiskt arbetssätt för hållbara inköp och logistik.

Hållbarhetsstyrning och rapportering
Kom bort från resurskrävande rapportering, säkra rätt styrning mot era hållbarhetsmål och optimera er verksamhet

Cordial Icons Cyan Rgb Important

Vi vet vad som krävs för att skapa hållbara organisationer

På Cordial har vi lång erfarenhet av praktiskt hållbarhetsarbete i alltifrån att implementera kontrollsystem för biobränsle till hållbarhetsrapportering och framförallt genomföra transformationer för att göra omställningar av hela bolag som vill driva en mer hållbar agenda.

Kontakta oss om du vill veta mer om vår erfarenhet inom digitalisering.

Elin Oredsson
Telefon: 073 502 22 34
elin.oresten@cordial.se

Johan Reunanen
Telefon: 073 319 88 51
johan.reunanen@cordial.se

Hållbarhet från vårt perspektiv

Hållbarhet är lönsamt

Hållbarhet är inte motsatsen till lönsamhet utan en möjlighet att skapa långsiktig livskraft och konkurrenskraft.

Ord till handling

Verkligt värde skapas när vi går från ord till handling. Sluta inte att prata om hållbarhet men se till att addera tydliga färdplaner och genomförande till samtalen.

Konkret och enkelt

Hållbarhet kan vara ett svårt område att greppa och förstå. Vi strävar alltid efter att göra hållbarhet konkret och se till att prioritera mellan olika hållbarhetsfrågor för att förenkla.

Integrerad hållbarhet

Hållbarhet är något som måste integreras i hela verksamheten, hela vägen från affärsstrategin till företagets strukturer.

Ny spelplan

Hållbarhet och nya regleringar betyder bara att det finns en ny spelplan som vi måste förhålla oss till. Och det finns oändliga möjligheter för dem som omfamnar det.

Vill du veta mer?

Vi anser att hållbarhet bör vara affärsdrivet, annars är det svårt att skapa ett hållbart bolag på riktigt. Framgång sker i skärningspunkten mellan affär och hållbarhet.

Läs mer

Sustainability Talks

Den 19 november är det dags för Sustainability talks. Ett webinarie på temat hållbarhet med gästföreläsare och gruppdiskussioner.

Den här gången träffar vi Fredrik Petersson från MTR Nordic Group som berättar om att gå från ord till handling i hållbarhetsarbetet och lyfter deras nyckelfaktorer för att lyckas med förändring. Vi kommer bland annat att få höra mer om tydliga och mätbara mål, ledningsperspektivet, driv och engagemang hos medarbetare och hur man kan jobba med samverkan. Vi kommer också ha gruppdiskussioner där det finns möjlighet att ställa frågor till Fredrik och dela erfarenheter som vi alla sitter på. Vart välkommen! Läs mer och anmäl dig här