In Affärsmodellspaning

Norwegian innoverar sin affärsmodell igen! Och inte på vilket sätt som helst utan de ger sig in i ytterligare en stentuff marknad, telecommarknaden.

Att erbjuda en kreditkortslösning knutet till sitt bonusprogram gör alla större flygbolag, Norwegian tar det ett steg längre och lanserar nu mobilabonnemangstjänster kopplat till sitt bonusprogram. Som kund samlar du poäng, både genom att flyga och ringa med Norwegian, som du kan använda antingen för att köpa nya flygresor eller fler samtalsminuter.

Hade SAS kunnat göra detta? Eller något annat flygbolag? Absolut! Så varför är det Norwegian som återigen ligger i framkant och kontinuerligt utmanar och utvecklar sina affärsmodeller? Hade ett liknande förslag kommit upp i SAS hade förmodligen vägen till lansering varit så lång och tung att varje entusiastisk anhängare till idén hade gett upp på vägen. Det visar på det essentiella värdet av att etablera en organisation med en entreprenöriell kultur , där kreativitet och innovation uppmuntras och där det är tillåtet att misslyckas. Utan att försöka, är i alla fall sannolikhet att  misslyckas 100%.

Chansen för att Norwegian ska lyckas med sin fortsatta affärsmodellinnovation ser dock väsentligt mycket bättre ut och nu är det inte bara SAS som behöver se upp utan även Telenor, Telia och de andra mobiloperatörerna!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.