In Affärsmodellbloggen

I onsdags skrev Linus Malmberg i Business Model Safari om hur Tesla sätter sig i förarsätet på framtidens bilar. Det Kalifornienbaserade företaget är en av de aktörer som konkurrerar om att ta elbilar till nästa nivå, bl.a. genom att själva utveckla ny teknik för batterier.

I samma region sker mycket av den teknikutveckling som kommer att leda till att vi snart har framtidens bilar tillgängliga. Google och Apple konkurrerar om att överträffa varandra i nya innovationer och den förstnämnda aktören är en av de som driver den förarlösa tekniken.

I förra veckan kunde vi läsa om en av Apples senaste utvecklingar: CarPlay. CarPlay kan liknas vid AirPlay fast för bilar, och möjliggör till exempel enkel tillgång till Apple Maps, kontakter och SMS via Siri, röststyrningsfunktionaliteten i iOS. Tre biltillverkare kommer att ha CarPlay tillgängligt i några av sina modeller, Ferrari, Mercedes-Benz och Volvo. Frågan är när Tesla även de har en liknande teknik i sina bilar, och vad de kommer att använda den till.

För att läsa en av många artiklar om Apples senaste lansering, klicka HÄR.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.