In Affärsmodellen

Vi på Cordial kan inte låta bli att följa det coola spelutvecklingsundret Mojang, vinnarna av Business Model Awards 2011, och skapare av det populära spelet Minecraft. Och Mojang har sannerligen haft ett framgångsrikt 2012. Under året har de bland annat:

  • Släppt Minecraft för XBOX som har blivit det mest populära spelet på hela plattformen. Minecraft är således större än bla FIFA och Battlefield.
  • Signat ett avtal med FN där Mojang kommer hjälpa till att bygga 300 offentliga platser i slumområden världen över. Mojang är huvudsponsor och leder projektet tillsammans med FN: http://www.mojang.com/2012/09/mojang-and-un-presents-block-by-block/
  • Hyrt hela Eurodisneyland i Paris och bjudit in 7000 Minecraftspelare till Minecrafts årliga spelarevent Minecon
  • Fördubblat omsättningen till över 1 miljard kronor

Spelutvecklingssajten Develop släppte häromveckan en artikel som djupdyker i företaget Mojang och bland annat beskriver hur företaget aktivt arbetar med att “staying Indie” och beskriver deras rekryteringsstrategi . Du hittar artikeln HÄR

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.