In Affärsmodellspaning

Så var den här! Storstadskvinnornas biltillbehörsbutik. Den första etablerades i Liljeholmstorgets Galleria i Stockholm och snart finns ”M för Mekonomen”- Mekonomens butikskoncept riktat till kvinnliga bilister på fyra nya platser – alla med centralt läge i större citykärnor eller centrum.

Butikerna är mindre än kedjans vanliga butiker, går i glada färger och har ett sortiment av smarta och mindre verkstadsbetonade produkter för bilen. Man kan också lämna in bilen på service i Liljeholmstorgets garage på morgonen och hämta den vid dagens slut. Alla anställda i butikerna är kvinnor och med det här nya konceptet vill kedjan nå en specifik målgrupp: kvinnorna.

”Våga fråga” hade Mekonomen som slogan i fjol för att uppmuntra oss alla – män som kvinnor – att våga ställa frågor om våra bilar. Nu riktar sig Mekonomen specifikt till kvinnliga bilförare och uppmanar ”Våga köra rosa”. Och varför inte? En bogserlina kan ju likaväl vara rosa i stället för traditionellt gul, röd eller blå. Och visst är det väl lite trist att spolarvätska alltid är blå?

Nu är ju inte alla artiklar rosa men visst är det är en rolig flirt med hela biltillbehörsbranschen?

Mekonomen är Skandinaviens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet och har cirka 250 butiker. Mekonomen satsar aktivt på värdenätverkande och olika samarbetsformer, när det gäller de cirka 1400 anslutna verkstäderna är de allra flesta mindre företagare som sammanförs under varumärket Mekonomen.

Genom sin mångåriga grossisterfarenhet och verksamhet har Mekonomen skaffat sig stora fördelar i branschen vad gäller snabbhet i tillhandahållandet och distributionen av reservdelar både från det egna centrallagret och via ett stort antal avtalsleverantörer. Även här har man tagit fasta på värdenätverkets betydelse för kundupplevelsen.

Mekonomen arbetar kontinuerligt med att förnya och testa sin affärsmodell. Man ser till att skapa förståelse för kundernas behov  via kundmöten, SIFO-undersökningar men framför allt genom ambitionen att personalen ska ha samma sammansättning som kunderna. Utifrån dessa insikter arbetar man snabbt fram koncept och produkter som matchar kundernas behov. Några exempel på innovativa lösningar är dygnet-runt-öppna verkstäder, en dygnet-runt-öppen telefonväxel för verkstadsbokning, bilbärgning – och självklart också bilprovning nu efter avregleringen. Allt för att göra billivet enklare för kunderna, vilket också just är Mekonomens vision.

Mekonomen har flera gånger uppmärksammats för sina satsningar och de har tidigare fått flera priser. Butikskonceptet ”M för Mekonomen” är det första i sitt slag och konceptet är inte bara unikt på den svenska marknaden utan också i hela världen. Något som nu belönats med utmärkelsen Årets butik 2011.

”Ser man på bilbranschen i stort är den väldigt traditionell. Det är mycket män, mycket intressestyrt mot motor, men de senaste åren har vi på Mekonomen jobbat hårt för att förändra den bilden. Kvinnor och barnfamiljer är en otroligt viktig målgrupp. Vi på Mekonomen är självklart väldigt stolta över utmärkelsen och glada över att vi kan inspirera andra. Det är ett kvitto för allt det engagemang som alla medarbetare lagt ned” säger Hanna Ekstrand, Konsumentchef på Mekonomen AB i ett pressmeddelande.

Vi gillar företag som förenklar livet för oss och snart kommer vi att se att Mekonomen inte bara riktar sig till bilister – vi ser fram emot vad de allra senaste satsningarna på fritidsbåtar och snöskotrar kommer att bära med sig!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.