In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

Många är vi som slutat slita våra hår för att komma bort från blodpudding och fiskpinnar till vardagsmiddagen. Länge leve matkassen med dess innovativa menyer, nyttiga råvaror och förenkling av vardagen!

Matkassarna är förlängningen av e-handel av mat. De löser inte bara logistik- och tidsproblemet med att komma till affären, de löser så mycket mer. Du vill spara tid, men ändå servera hemlagad mat. Äta nyttigt, och samtidigt äta gott. Vara innovativ, men slippa tänka. Med matkassen får du råvaror till middagen tillsammans med recept direkt hem till dörren. Du behöver alltså varken tänka ut vad du skall laga, skriva inköpslista eller åka till affären. Genialt!

Det finns idag en uppsjö av leverantörer av så kallade matkassar så idén är inte längre unik. Den är fortfarande bra dock. Middagsfrid, Linas matkasse, Matkomfort och Mathem är några av aktörerna på marknaden. Matkassarna finns i olika prisklasser och med olika inriktning. Det är inte bara middagsmaten som kan levereras. Du kan få frukostkassar, fruktkassar, grönsakskassar och middagskassar. Du kan välja mellan 3-dagarskassar, 5-dagarskassar, familjekassar, festkassar och helgkassar. Med vissa leverantörer kan du också få vin tillsammans med dina recept och råvaror tack vare ytterligare ett företag med intressant affärsmodell; Antipodes Premium Wines (läs mer om dem i affärsmodellbloggen från 6 september 2011). Du kan också komplettera med vanliga matinköp. Det verkar inte finnas några begränsningar i innovationsförmågan på erbjudandesidan.

Är det dyrt? Hur tjänar de pengar? Att handla mat ”traditionellt” på nätet är ofta dyrare än att handla i butiken. Frakt och synliga pålägg på varje vara gör det enkelt att jämföra prisbilden mot att handla i butik. Det går säkert ändå att motivera med att du istället struntar i att spontanhandla mer än vad som står på listan. För det vet ju butikerna – att varje kund i snitt spenderar mer än vad som var tänkt när du gick in i butiken. På IKEA till exempel finns en idé om att en kund i snitt spenderar 500 kr(!) mer än planerat för varje besök på varuhuset.

Men med matkassen verkar det ju bli billigare. Vänstersidan i affärsmodellen med processer och interna strukturer bygger på att arbeta med skalfördelar och volyminköp. Det är klart att det blir billigare att köpa 1 000 fläskfiléer än en. Och som kund får du råvaror som precis räcker till de rätter du ska laga. Inget spill. Känns bra både i själen, kylen och i plånboken. Och plötsligt betalar du för värde, inte för produkter.

Smaken är som baken kan man ju tycka, det går väl inte att göra alla nöjda med fem recept i veckan? Nej, kanske inte. Men var alla i familjen nöjda innan kan man undra? Inte hos oss i alla fall. Sen är det ju lite kul att det doftar lika gott på hela gatan framåt middagstid. För ute i förorten är vi många barnfamiljer som hakat på matkassetrenden och står och hackar grönsaker, reder såser och njuter av hemlagad mat nästan varje dag.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.