In Affärsmodellspaning, Business Model Summit

Under gårdagen tillkännagavs årets vinnare av Business Model Awards på Cirkus i Stockholm i samband med Business Model Summit 2012. Det är ett pris som uppmärksammar framgångsrika affärsmodeller, och har instiftats av Cordial Business Advisers tillsammans med talangnätverket NovaAgentum och Affärsvärlden, och är indelat i två kategorier; årets svenska affärsmodell och årets svenska affärsmodellutmanare.

Årets affärsmodell

Linas matkasse vann i kategorin Årets affärsmodell med motiveringen ”Genom en exceptionell exekvering av affärsmodellen har företaget såväl skapat ett välkänt varumärke som blivit marknadsledare inom livsmedelsbranschens främsta tillväxtsegment. De senaste årens starka tillväxt och positiva mediala uppmärksamhet är ett tydligt tecken på att affärsmodellen har förverkligat visionen ‘en skönare vardag’. Sedan starten 2008 har företaget kontinuerligt förbättrat värdeerbjudandet och skapat tilläggstjänster för att ytterligare förenkla sina kunders vardag. Genom samarbeten med redan etablerade livsmedelshandlare och distributionskanaler har man dessutom tagit ett innovativt grepp på en gammal och väl etablerad värdekedja”

–      Det känns extra kul att vinna i den här kategorin när man verkar i dagligvarubranschen. Det är ett kvitto på att vi lyckas göra skillnad och förnya i en traditionell bransch, säger Lina Gebäck medgrundare av Linas Matkasse.

Årets affärsmodellsutmanare

Magine tog hem priset Årets affärsmodellsutmanare med motiveringen ”Magine utmanar en hårt konkurrensutsatt marknad genom att ändra på distributions- och konsumtionslogiken. Tjänsten Magine erbjuder är än så länge endast tillgänglig i betaversion men den sammanhållna kundupplevelsen i alla testade tekniska plattformar tyder på en enastående kvalitet. Genom framgångsrika avtal med sina leverantörer, en stabil plattform och ett genomtänkt värdeerbjudande vill Magine förverkliga sin vision om att göra all TV tillgänglig var som helst, när som helst.”

–      Vi är glada och hedrade över att bli uppmärksammade för hur vi utformat vår affärsmodell, säger Erik Wikström, VD på Magine. Vi är övertygade om att det finns en plats på marknaden för en tillgänglig och flexibel leverantör av den nya generationens TV. Det här priset är en bekräftelse på att vi är rätt ute.

Magine är en ny tjänst och internetbaserad plattform för TV-tittande. Med Magine kan du se på TV live eller on-demand via mobil, surfplatta, dator och på din TV. Bakom satsningen står ett erfaret team inom TV och internet. Idag finns Magine i en begränsad betaversion i Sverige.

Du kan läsa mer om vad Linas matkasse skriver om priset HÄR och vad Magines skriver HÄR. 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.