In Affärsmodellspaning

Hon ses som ett geni av PR- och marknadsstrateger, och är helgonförklarad på Youtube, Twitter och Facebook. Hon har haft en sådan genomslagskraft att Harvard Business School nyligen tillägnade henne ett business case. Lady Gaga är en av världens största popstjärnor, och ett av vår tids mest kända varumärken. Vi på Cordial har fascinerats och förundrats över fenomenet Gaga, och beslöt oss för att undersöka hennes affärsmodell.

Låt oss börja med värdeerbjudandet – Lady Gaga erbjuder unik musik, men också ett starkt varumärke och spektakulär show. Hon är i ständig förändring, både vad det gäller musikaliska uttryck, scenuttryck och som performer. Hon lämnar få oberörda när hon uppträder i häpnadsväckande och chockerande utstyrslar som i en klänning av rått kött, eller utklädd till man under senaste MTV-galan.

Stjärnan som har levererat superhits så som PokerfaceBorn This Way och Alejandro har på mindre än två år gått från att vara okända Joanne Angelina Germanotta från New York till att vara en av de största popstjärnorna genom tiderna, som jämförs med legender som Madonna, Michael Jackson och Elvis.

Det är främst på affärsmodellens högersida (som består av kundrelationer, målgrupper och distributionskanaler) som Lady Gaga har skapat något unikt. Hon har lyckats optimera sina distributionskanaler och kundrelationer med hjälp av sociala medier. 2010 var hon den första någonsin som nådde en miljard visningar på Youtube, och hon har 10 miljontals fans på Facebook och Twitter – konton som hon för övrigt själv sköter med järnhand. Kundrelationerna, eller i det här fallet, relationerna till fansen, sköts även de till stor del via sociala medier där hon flitigt svarar på kommentarer och lägger ut personliga uppdateringar om sig själv. Under konserterna tillåter hon även fansen att ta med sina egna kameror och fotografera – fotografier som sedan flitigt cirkulerar på de sociala medierna och skapar ett ännu större ”buzz”.

Högersidan möjliggörs av vänstersidan som består av ett väloljat maskineri och management som bokar upp konserter, har kontakt med skivbolag och knyter värdefulla värdenätverk. Lady Gaga har mycket framgångsrikt lyckats kombinera musikalisk talang med nya tekniska plattformar och därmed lyckats nå ut till en bred målgrupp via sociala medier.

Lady Gaga har lyckats designa och exekvera en framgångsrik affärsmodell för 2010-talets musikindustri – vad kan du, ditt företag och din bransch lära av Lady Gaga?

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.