In Affärsmodellspaning

Parkering är en sysselsättning som kan ge både huvudvärk och kosta skjortan. Flygplatsparkering, med stressmomentet att göra sig av med bilen och hinna med flyget, gör inte saken roligare. Därför är det både överraskande och kul att ramla över Arlanda Parkerings så finurliga affärsmodell.

Jag vet inte om du märkt det, men det är verkligen stor skillnad på att parkera förr och nu. Tidigare parkerade du, gick till automaten, betalade (obs! endast mynt), fick ett parkeringskvitto, gick tillbaks till bilen och placerade kvittot väl synligt i rutan.

Som tur är har denna långa och tidskrävande process genomgått många effektiviseringar under de senaste åren. Affärsmodellen har utvecklats och innoverats genom att processer, infrastruktur och kompetenser dragit nytta av ny teknik. Det enda du behöver göra nu är att dra ditt kreditkort vid in- och utkörning. Kvitto behöver du inte tänka på, det mejlas till dig.

Förutom att det är smidigare för kunden så har effektiviseringen lett till lägre kostnader för parkeringsbolaget. Parkeringsvakter behövs inte längre, färre betalningsautomater behöver installeras och servas och, inte minst, ingen kontanthantering.

Okej då enklare, men billigare? Priset på parkering är traditionellt sett statiskt och intäkterna drivs av volym, alltså antal parkeringstimmar. Påverkanselementen för att driva volym har varit förhållandevis begränsade till marknadsföring och pris. Arlanda Parkerings innovation i affärsmodellen är att priserna numer är dynamiska i och med att det går att boka parkering på Internet i förväg till andra priser. Frågan man ställer sig är: leder inte detta till lägre intäkter? Svaret är: inte alls. Som ett alternativ till långtidsparkeringen ges alternativa terminalnära parkeringar, och oftast även inomhus, vid Internetbokningen. Det kostar lite mer, men värdet för kunden är större. Tänk att få stå inomhus och på gångavstånd samt slippa transferbuss för 50 kr extra! För istället för att betala 700 kr anser kunden att mervärdet är attraktivt, och därmed ökar parkeringsbolagets intäkt med sju procent! Detta uppnås i tillägg till en marginalkostnad som är 0 genom att ledig kapacitet utnyttjas.

Den dynamiska prismodellen styrs av tillgång och efterfrågan, där ovan prisexempel inte är statiskt utan beror på kapacitetsutnyttjandet. Lågt kapacitetsutnyttjande ger en liten skillnad medan hög kapacitetsutnyttjande ger en större skillnad i pris. Oavsett bidrar modellen till ökad intäkt.

Vad är bättre än att kunna erbjuda kunden något som är mer värt utan att det kostar företaget mer? Som dessutom boostar din intäkt med sju procent som hamnar direkt ner på sista raden i resultatuppställningen! Det kallas innovation!

/Linus & Björn-Erik

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.