In Affärsmodellbloggen

I ett sista inlägg innan semestern gör Affärsmodellbloggen den här veckan en djupdykning ner i den förändring som bankvärlden genomgår och de utmaningar som framtidens banker behöver kunna hantera. Som guide i förändringsresan har vi med oss Henrik Wall från Swedbank, som över en frukost berättar om de utmaningar han ser att branschen står inför. Henrik Wall är huvudarkitekt för Channels and Concepts på Swedbank och leder därigenom arkitekturarbetet bakom det externa gränssnitt som bankens kunder möter. Dessutom har han nyligen genomgått certifiering som Chefsarkitekt, vilket bidragit med nya verktyg och perspektiv på hur bankvärldens utmaningar skall mötas.

God morgon Henrik, vilken förändring är det som pågår i bankvärlden just nu?

”Många branscher, inklusive bankbranschen, genomgår en stor förändring mot kundcentrering just nu. Våra, och alla andra bankers, kunder vill kunna använda sig av tjänster som vi inte visste existerade för några år sedan. Vi ska givetvis möta kunderna där de är, men utmaningen är att många tjänster bara är aktuella i ett par år. Därefter har det kommit någon ny teknik som ger nya möjligheter. Detta ställer stora krav på att tänka annorlunda än vi har gjort förut, och jag tror att arkitektur är ett verktyg som kan hjälpa oss att nå dit.

Vi har en lång tradition av arkitekturarbete i Swedbank och har pratat väldigt länge om att vi måste vara kundcentrerade, men det är en verklig utmaning för oss och alla andra banker att ta konkreta steg mot målet. Vi måste förändra vårt sätt att se på arkitektur; det är inte underförstått vad som är viktigt för att nå kundcentrering. Nu behöver vi ett ökat fokus på flexibilitet och förändringstakt, men historiskt har vi utgått mer ifrån stabilitet i vårt arkitekturarbete – vilket ju varit branschens best practice under ganska lång tid.”

På vilket sätt tror du att ett bra och väl genomtänkt arkitekturarbete kan hjälpa till i den här förändringen?

”Det är jätteviktigt att förstå hela den förändring som sker i samhället och inte endast vad som händer i bankvärlden, eller någon annan bransch för den delen. Förändringstakten går snabbare och snabbare och vi måste därför bygga struktur som tillåter flexibilitet. Eller kanske snarare en förmåga att vara flexibla, om man hänger upp sig på ordet struktur som kan låta lite fyrkantigt. Vi måste erkänna för oss själva att det vi bygger till kunden (det externa gränssnittet, red. anm.) kanske bara kommer att leva i 1-2 år, medan andra system lever i 40 år. Kanske kan bankvärlden ha nytta av det perspektivet; att vi har en så stor spännvidd i det vi utvecklar.”

Henrik understryker vidare att de utmaningar som bankvärlden måste hantera i en omvärld som förändras i en allt snabbare takt genererar många frågeställningar som inte kan lösas om man endast tar hänsyn till enstaka perspektiv för sig:

”Att uppnå en högre kundcentrering är inte bara en teknikfråga. Det är till syvende och sist en kulturell förflyttning, och arkitekturen kan hjälpa till genom att skapa förutsättningar för målkulturen.

Vid en kulturell förflyttning kan arkitekturen hjälpa till genom att vara transparent och öppen för alla, då kan folk kliva fram och ta beslut närmare kunden. Ledarskap är naturligtvis också en väldigt viktig komponent som måste finnas på plats och fungera väl för att förflyttningen skall vara möjlig.”

De utmaningar som bankvärlden står inför; att agera kundcentrerat på en marknad med snabbt förändrade kundpreferenser, är en intressant fallstudie som närmare belyser några av de frågeställningar som Cordials VD, Linus Malmberg, nyligen tog upp mer generellt i en krönika på Affärsmodellbloggen. Utmaningar av denna dignitet har aldrig några raka och enkla vägar mot en lösning. Men med den insikt Henrik Wall diskuterar kring Swedbank – och hela bankvärldens – utmaningar känner vi på Affärsmodellbloggen gott hopp om att startskottet har gått för vandringen mot framtidens banklösningar.

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.