In Affärsmodellspaning

H&M har lyfts fram i många sammanhang, både på den svenska och skandinaviska men också på den globala modemarknaden. Företaget har lyckats med en till synes enkel affärsidé via sin välgenomtänkta och välexekverade affärsmodell. Affärsidén är att ”erbjuda mode och kvalitet till bästa pris”. Affärsmodellen får sin unikitet främst genom hur man har satt upp sina produktions- och designprocesser där man i sin storskaliga produktion, som påbörjas 18 månader innan kläderna når kunden i butik, varje gång måste vara de som sätter trenderna, inte följder dem. Det syns tydligt på företagets kursutveckling år för år att detta är något som man lyckas med.

I tillägg till sin ordinarie butikskedja har man sedan några år också inkluderat konceptet COS, Collection of Style. COS riktar sig till de kunder som vill ha high fashion vilket innebär exklusivare material, mindre serier och mer högkvalitativ produktion. Detta leder givetvis till ett högre pris än i H&M-butikerna men är ändå konkurrenskraftigt gentemot spelare i samma nisch av marknaden.

Få har nog undgått att lägga märke till H&Ms samarbeten med kända designers, som görs under H&M-flagg och alltså inte under det mer exklusiva COS-märket. Först ut i raden av designers var Karl Lagerfeld som i november 2007 desginade en herr- och damkollektion som sålde slut på endast två dagar i de få butiker som fick sälja plaggen. Efter Lagerfeld har bl.a. Stella McCartney och Sonia Rykiel också designat mindre kollektioner som har sålt slut väldigt fort. Den senaste desginer-satsningen är modehuset Lanvins konstnärlige ledare Alber Elbaz och herrklädesdesigner Lucas Ossendrijver som tillsammans tar fram en herr- och damkollektion som påbörjar sin försäljning i ca. 200 H&M-butiker världen i slutet av november.

Det unika eller intressanta i detta är inte att H&M fortsätter att ta in designers som gör mer exklusiva kollektioner. Inte heller att de vill arbeta med Lanvin. Det intressanta är att Lanvin vill samarbeta med H&M. Detta eftersom modehuset tidigare har gått ut sagt att de inte vill samarbeta med modekedjor.

Det som fick Lanvin att omvärdera sin tidigare ställning var att ett samarbete med H&M bidrog till att modehuset kunde realisera sin vision och sitt långsiktiga mål: ”Att sprida glädje och skönhet till män och kvinnor runt om i världen”. H&M erbjuder mode och kvalitet världen över genom sina drygt 2.000 butiker på 37 marknader och kan genom denna välutvecklade säljkanal hjälpa Lanvin att uppfylla just ”…runt om i världen” samtidigt som mode och kvalitet är i linje med Lanvins ”…glädje och skönhet”.

Genom att vara extremt tydliga med vart de vill, visionen och det långsiktiga strategiska målet har Lanvin hittat en samarbetspartner som kan hjälpa dem att komma dit. Har man inte ett tydligt mål vet man inte vad man ska leta efter eller hur andra företags affärsmodeller kan vara till fördel i ett samarbete. Än en gång visar två spelare på samma marknad att värdenätverk har blivit allt viktigare och kommer att bli viktigare i ett klimat som ständigt ändras.

/Linus & Björn-Erik

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.