In Affärsmodellen, School of Management

Affärsmodellbloggens andra lästips inför julledigheten är artikeln ”Two Two Routes to Resilience – Rebuild your core while you reinvent your business” från Harvard Business Review.

Artikel beskriver företags behov av att innovera och utvecklas för att anpassa sig till nya förutsättningar och nya skiften på marknaden och lyfter fram exempel på framgångsrika företag som har lyckas med detta.

I artikeln föreslås en strategi som innebär att den typen av nödvändiga transformationer som krävs för att få till ett skifte måste ske som två separata initiativ som sker parallellt.  Transformation ”A” arbetar med att förändra nuvarande kärnverksamheten och anpassa den till dagens snabbrörliga marknad och verklighet, medan ”transformation B” skapar en ny, disruptiv affärsmodell som syftar till att bli företagets nästa källa till tillväxt.

Läs om hur det gick till när tidningen Deseret News, kopiatorföretaget Xerox och bokhandlaren Barnes & Noble lyckades skifta affärsmodell, få tillbaka kärnverksamheten på rätt spår och samtidigt skapa nya lönsamma affärsområden.

Du hittar artikeln HÄR.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.