In HBR Highlights

Ta del av Mats Svanbergs sammanfattning på HBR för november på temat What makes a great leader?. Månadens nummer innehåller förutom ett antal läsvärda artiklar även listan på världens främsta CEOs där en av föreläsarna på vårens Business Model Finance, Swedbanks vd Michael Wolf, finns med på nionde plats.

Competing on Customer Journeys

När handeln flyttar från de fysiska butikerna till internet så är det också andra nyckelkompetenser som behövs för att locka och behålla kunderna. De företagen som är bäst på detta använder sig av väl genomtänkta verktyg, processer och organisatoriska strukturer för att leda kunderna från intresse till köp. Författarna till den här artikeln identifierar fyra nyckelförmågor som krävs för en framgångsrik kundresa; automatisering, personalisering, kontextuell interaction och innovation av kundresan.

”In addition, the most successful companies have a particular organizational structure, with a chief experience officer overseeing a journey-focused strategist and a “journey product manager.” This latter role is critical—the journey product manager leads a team of designers, developers, data analysts, marketers, and others to create and sustain superior journeys, and he or she is accountable for the journey’s ROI and general business performance.”

https://hbr.org/2015/11/competing-on-customer-journeys

The Prius Approach

När man ser en tänkbart disruptiv innovation så är det inte självklart att man bör agera och göra stora förändringar på en gång pga. att det inte går att veta säkert om eller när disruption träffar marknaden. Agerar man för tidigt eller för sent bränner man resurser i onödan och tappar konkurrenskraft. Den gyllene medelvägen som presenteras i den här artikeln går ut på att man skapar hybrider mellan etablerade och nya innovativa affärsmodeller precis som Toyotas bilmodell Prius som har både förbrännings- och elmotor. Författarna har tagit fram sju olika hybridtyper som tar hänsyn till hur nära förestående man bedömer att nästa disruption är.

https://hbr.org/2015/11/the-prius-approach

The New Science of Customer Emotions

I många branscher, speciellt där man riktar sig mot konsumenter, kan man väsentligt öka sin konkurrenskraft genom att utforska och exploatera den känslomässiga förbindelsen kunderna har med företaget och dess erbjudanden. För att detta inte enbart ska bli gissningar har författarna till den här artikeln skapat ett lexikon med 300 emotionella motivatorer som man med hjälp av Big-Data-analys kunnat länka till särskilt lönsamma kundbeteenden. Man har även utvecklat en metod för att på ett systematiskt sätt kunna identifiera vad som motiverar ett företags kunder, ta fram en lista på motivatorer som är särskilt viktiga för de lönsammaste kunderna samt anpassa sin organisation efter detta nya sätt att prioritera.

https://hbr.org/2015/11/the-new-science-of-customer-emotions

The Best-Performing CEOs in the World

En artikel som relaterar till listan med världens 100 högst presterande CEOs som HBR presenterar i månadens nummer. Här får vi inblick i vilka kriterier som leder fram till listan. Man analyserar bland annat shareholders return justerat för aktuell marknad, förändring i börsvärde samt mjukare parametrar så om påverkan på miljö och samhälle.

https://hbr.org/2015/11/the-best-performing-ceos-in-the-world

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.