In HBR Highlights

Välkommen att ta del av guldkornen ur Harvard Business Review. Cordials Mats Svanberg  väljer ut och sammanfattar det som vi tycker är mest relevant för affärsutvecklare att ha koll på ur månadens nummer. Självklart är det vettigt att läsa hela utgåvan – se detta som en service för att hålla koll på det viktigaste. Och sedan kan man ju spara resten av artiklarna till semestern

Harvard Business Review Highlights by Cordial

En sammanfattning av några intressanta artiklar från HBRs septembernummer. Månadens tema är The Evolution of Design Thinking.

How Certainty Transforms Persuasion
Personer som känner en stor säkerhet kring sin åsikt om en produkt har större sannolikhet att köpa snabbare, köpa mer, rekommendera produkten till andra samt försvara sin åsikt mot kritiker. Även om två kunder är lika positiva i en kundundersökning så skiljer sig återköpsfrekvensen drastiskt beroende på vem av kunderna som har den starkaste åsikten om att produkten är bra. I den här artikeln presenterar författarna fyra nyckelfaktorer som påverkar åsiktsvissheten.

“Consensus – people become more certain of their opinions when they perceive that others share them.

Repetition – expressing a position many times increases certainty.

Ease – the more readily an idea comes to mind, the more certain we are of it.

Defense – standing up for your beliefs increases your conviction about them.”

Länk till artikeln: https://hbr.org/2015/09/how-certainty-transforms-persuasion

Design for Action
Sedan det stod klart att smart design är nyckeln till många framgångsrika produkter har designtänket letat sig in i utformningen av helt andra områden, som t ex kundupplevelser, strategi och affärsmodeller. Precis som med fysiska produkter så är det de mest innovativa lösningarna som har svårast att bli accepterade. Lösningen enligt artikeln är att inkorporera designtänket även vid introduktionen av en ny innovation. Genom att iterativt ta fram nya prototyper för innovationen – precis som vid utvecklingen av nya produkter – samt exponera samtliga nyckelintressenter för dessa så ökar sannolikheten för att den färdiga lösningen ska bli accepterad.

Länk till artikeln: https://hbr.org/2015/09/design-for-action

The Organizational Apology
Vi har genom åren sett många exempel på när företag blir tvungna att be om ursäkt offentligt, alla minns säkert Carl-Henrik Svanberg och hans uttalande om ”the small people” efter BPs oljeläcka. I den här artikeln skriver författarna om hur man på ett strukturerat sätt kan avgöra om det för det första krävs en ursäkt och sedan även vad man ska tänka på när man formulerar ursäkten.

”Once a company decides that an apology is necessary, it needs to carefully consider the who, what, where, when, and how of executing it. For core violations, the “who” has to be senior leaders, the “what” has to show a tremendous commitment to change, the “where” has to be high profile, the “when” has to be fast, and the “how” must be deeply sincere and demonstrate empathy.”

Länk till artikeln: https://hbr.org/2015/09/the-organizational-apology

Cybersecurity’s Human Factor: Lessons from the Pentagon
Ofta försöker vi hitta svaret på hot mot IT-säkerheten i ny avancerad teknik som stänger ute inkräktare, den här enkelspårigheten har dock visat sig vara en svaghet i många organisationer. Den här artikeln tar avstamp i att majoriteten av IT-intrång beror på den mänskliga faktorn – helt enkelt att personalen begår misstag och slarvar – och inte på otillräcklig säkerhetsteknik. Med inspiration från amerikanska försvarsmakten presenterar författarna sex företagskulturella principer som tillsammans resulterar i en markant högre IT-säkerhet; integritet, djupgående kunskap, regefterlevnad, samarbete, ifrågasättande attityd och formalitet.

”By taking charge, making everyone accountable, and instituting tough standards for IT training and operation, CEOs can embed these principles in their organizations and close critical gaps in security.”

Länk till artikeln: https://hbr.org/2015/09/cybersecuritys-human-factor-lessons-from-the-pentagon

Luxury Branding Below the Radar
En växande medelklass, välgjorda kopior och fast-fashionföretag som imiterar lyxprodukter har gjort att många lyxvarumärken har minskat i värde. Trenden visar tydligt att fler och fler vill ha kläder och andra produkter som inte skyltar med ett specifikt varumärke utan istället utmärker sig genom t ex design, hantverk och hög servicenivå. Författarna till den här artikeln identifierar ett paradigmskifte och menar på att detta inte är något cykliskt. Man har även sett att många av de stora producenterna av lyxprodukter inte har någon tydlig plan för att möta trenden som redan fått fäste i Europa, USA och Asien.

Länk till artikeln: https://hbr.org/2015/09/luxury-branding-below-the-radar

CEO Pay Can Drive Consumers’ Decisions
Intressant artikel som analyserar hur höga VD-löner påverkar kunders köplust. I USA tjänar en typisk Vd 354 gånger så mycket som den typiska arbetaren och på Walmart är förhållandet hela 1000-till-1. Många konsumenter underskattar den stora skillnaden och tror att det oftast handlar om ett 10-till-1-förhållande men att de tycker 5-till-1 är mer rimligt. Genom experiment kunde man fastslå att viljan att köpa varor från olika företag påverkas starkt av detta förhållande.

Länk till artikeln: https://hbr.org/2015/06/is-your-ceos-high-salary-scaring-away-customers

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.