In Affärsmodellspaning

Molnet och att förstå andras affärsmodeller

I senaste numret av The Economist kan den intresserade läsa om hur ”molnet” har revolutionerat företags sätt att hitta kompetens som inte finns in-house eller dimensionera sina personalkostnader efter ett faktiskt behov och orderingång. Detta görs explicit genom att lägga ut tjänster, funktioner eller uppdrag på entreprenad som någon extern tar sig an, någon som befinner sig i molnet.

Ett flertal leverantörer har seglat upp på e-lancing-scenen (från freelancing) och erbjuder smarta betalningslösningar, styrning av arbete, kvalitetskontroll m.m. som underlättar för företag att anlita kompetens som befinner sig i molnet. Detta har gjort att efterfrågan på tjänster som läggs ut i molnet har sett en väsentlig ökning under det senaste året.

Ett par exempel på leverantörer som erbjuder tjänster som underlättar för företag att lägga ut arbete i molnet är amerikanska LiveOps som har en typ av scanningprocess som kvalitetssäkrar kompetens hos de som utför tjänster på entreprenad. Australiska 99designs agerar som mellanhand vid betalningar mellan företag och tjänsteleverantör, där företagen får en pengarna tillbaka-garanti om de inte är nöjda och leverantören av tjänsten inte får betalt förrän uppdraget är utfört. Säkerheten ökar med andra ord för företagen.

De leverantörer som erbjuder alla dessa e-lancing-tjänster har en sak gemensamt, förutom marknadsförståelse teknisk kompetens, styrning o.s.v. förstår de också affärsmodellerna för de företag som anlitar molnkompetens. De har insett att den styrning som företagen använder inte täcker de som anlitas externt, processerna för kvalitetskontroll är inte heller desamma, systemen för betalningslösningar är förmodligen inte riggade för att kunna hantera prestationsstyrda betalningar. Utan allt detta blir det ett väldigt osäkert kort att spela, att anlita någon från molnet. Men med den mellanhand som dessa leverantörer utgör är vårt tips att denna marknad kommer att växa väsentligt under de kommande åren.

Det räcker inte bara med att förstå vår egen affärsmodell, vi måste också förstå våra potentiella kunders affärsmodeller så att våra värdeerbjudanden matchas mot deras behov. Hur ser våra interna processer ut för att analysera konkurrenters och kunders affärsmodeller och vad gör vi med resultatet av det?

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.