In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning

I affären, på bussen och på jobbet kan man numera få se ett par färgglada strumpor skymta fram under de striktaste kostymbyxorna. En av anledningarna till detta heter Happy Socks, vars affärsmodell kretsar kring just strumpor.

2008 fick vännerna Viktor Tell och Mikael Söderlindh en affärsidé medan de funderade över nästa steg i livet. De skulle sälja strumpor under namnet Happy Socks, glada strumpor, i alla möjliga former och färger, och av god kvalitet.

Genom att inleda ett samarbete med en fabrik i Turkiet, och lika snabbt arbeta för att få välfungerande distributionskanaler och processer på plats fick de snabbt igång sitt företag. De egendesignade strumporna såldes till en början främst via företagets hemsida, men vännerna började snabbt arbeta med affärsmodellens högersida, d.v.s. marknadsföringen och kundrelationerna.

Företaget fick medial uppmärksamhet för sin kupp att ställa ut strumporna som konstverk på ett galleri. Därefter följde ett strategiskt arbete för att snabbt få ut strumporna på marknaden, och för att få bloggar, tidningar och trendsättande butiker att upptäcka de färglagda strumporna. Strategin gick hem och Happy Socks blev mycket omskrivna på nätet, och fick snabbt spridning. I lågkonjunkturens spår gjorde de lekfulla strumporna succé, och blev en oväntad accessoar. Första året omsatte företaget cirka 9 miljoner, och intresset för strumporna ökade.

Företaget fortsatte att fokusera på marknadsföring, och genom aktivt fokusera på produktutveckling och samtidigt inleda designsamarbeten med bland andra speltillverkaren Minecraft och brittiska designern Giles Deacon ökade Happy Socks popularitet och visade att färgglada strumpor var här för att stanna. Företaget anlitade även den världskända amerikanska fotografen Terry Richardson för att fota deras reklambilder, något som fick stor uppmärksamhet i både svensk och internationell press.

2011 omsatte Happy Socks AB cirka 36 miljoner, och sålde strumpor i 50 länder. De har även öppnat flera renodlade Happy Socks-butiker världen över, och fortsätter att öppna fler.

Konkurrensen inom branschen är dock tuff, och modekedjor så som H&M och amerikanska Century 21 har varit snabba med att sälja sina egna varianter av färgglada strumpor som är nästintill identiska med Happy Socks utmärkande mönster. Företag med liknande värdeerbjudanden, så som Cute Socks, Sock it to Me och Sockdreams, har även dykt upp som på beställning. För Happy Socks innebär ökad konkurrens ökade krav på slimmade processer, och på att fortsätta fokusera på affärs- och produktutveckling för att bibehålla sin marknadsposition.

Happy Socks har utan tvekan tagit världen med storm, och fått andra aktörer att ge sig in på marknaden. Nu återstår att se om succéstrumporna har förmågan att fortsätta förnya sig och utveckla sin affärsmodell för morgondagens konkurrens

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.