In Affärsmodellspaning, School of Management

Header Business Model Summer_2

Två kanadensiska gatumusikanter kom på idén att skapa en cirkus utan djur men med specialskriven musik och vuxen humor. Nycirkusen var född och målgruppen barnfamiljer byttes ut mot vuxna som är beredda att spendera betydligt mer. I dag simmar Cirque de Soleil i en egen ocean med en unik affärsmodell utan några verkliga konkurrenter.

Vi var på cirkus med barnen i somras. I Båstad. Två vuxna och två barn på Cirkus Maximum – ”Svensk cirkus i världsklass”. Intäktsmodellen är enkel: inte särskilt dyra biljetter men när man summerat med parkering (på gräsmattan och dyr alternativ garanterad p-bot), sockervadd, godis, program (varsitt), snurrgrej som lyser (varsin), pausgodis, popcorn så landar notan på 1 600 kronor för några timmars sommarunderhållning av medelklass. Lite hundar, några akrobater, någon elefant, lite orkester, män i tajta fartdräkter som susar i luften över sågspånet. I ett ”alldeles nytt” tält. Det är cirkus. Men barnen gillar när den kommer till byn!

I september gick vi med hela ledningsgruppen till Globen i Stockholm. Då betalade vi dryga 700 kronor per biljett. Också för cirkus. Men nu var det fråga om ”nycirkus”. Ny som i dyr tänker du? Ny som i en ny affärsmodell säger vi. Detta är något helt annat. Ett smockfullt globen utan sågspån och elefanter – men ändå cirkus. Det fanns akrobater och fartdräkter och rockringar. Men ändå något helt annat. Det är Cirque du Soleil – solcirkusen.

Apor, rovdjur och akrobater
Om du inte redan visste det så kommer ordet cirkus från latinet och betyder ’krets’ eller ’cirkel’. Den första cirkusen man kan läsa om hette Circus Maximus och anlades i Rom under 500-talet före Kristus. Det var en rännarbana, avlång med rundade kortsidor. Här hölls hästkapplöpningar och processioner vid religiösa festligheter.

Runt cirkusplatsen fanns det naturliga sluttningar där publiken kunde sitta. Olika romerska kejsare utvecklade sedan anläggningen. Det var stora arenor där man tror att det fått plats mellan 80 00 till 250 000 åskådare. Mänskligheten har med andra ord sett cirkusindustrin växa fram genom årtusendena.

Året för den moderna cirkusens födelse är 1768 då britten, Philip Astley visade avancerade riduppvisningar i utkanten av London. Han kom sedan på att han kunde kombinera dessa med andra aktörer som jonglörer och akrobater. Under 1800-talet kom man i USA på att man kunde ge dessa föreställningar i stora tält som kunde flyttas. Nuförtiden har man ju ofta hästar med på cirkus och även andra dresserade djur. Rovdjur och apor är inte längre tillåtna.

Gatumusikanternas genidrag
Cirque du Soleil är idag en av världens främsta grupper inom – och skapare av – det som kommit att kallas nycirkus. De har skördat enorma publikframgångar världen över. Tillskillnad från alla föregångare inom cirkusbranschen, som begränsats till turnerande kompanier, har Cirque du Soleil vuxit och blivit ett storföretag med 3 500 anställda. Publiken är över 90 miljoner hittills och man drar 9 000 personer varje kväll i Las Vegas (det är ca 5 procent av alla turisterna) till sina shower.

Företaget är sprunget ur en idé från två gatuartister: Guy Laliberté och Daniel Gauthier. Hemvisten är Montréal, Québec, Kanada och företaget grundades 1984. Från började kallade de sig Les Échassiers och började på 80-talet att turnera i sin hemstad. I början var ekonomin knackig och de överlevde på bidrag. 1985 tog man in Guy Caron från National Circus School för att skapa en “riktig cirkus”.

Men man kom att välja en unik väg. Man avstod från en cirkusring och tält, tog inte med några djur och tillsatte istället element som tydliga teman, artisteri, specialskriven musik och en vuxen humor. Tillsammans bildade detta grunden för den moderna cirkusen – nycirkus. Varje uppträdande är en blandning av cirkustyper från hela världen, men uppbyggda kring ett tema. Åskådarna dras in i handlingen genom att föreställningarna äger rum med kontinuerlig musik och utan ridåer och pauser för att byta utrustning på scenen.

Under 1990- och 2000-talet växte Cirque du Soleil snabbt och gick från att erbjuda en show med 73 anställda 1984 till att numera ha flera tusen från över 40 länder som tillsammans genomför cirka 15 turnéer världen över. Cirque du Soleil drar in över över 800 miljoner dollar årligen.

Nytappning ger helt nya kunder
Det som är spännande med Cirque du Soleil är att de skapat cirkus för en kundgrupp som inte är densamma som kärnan för den traditionella cirkusen. Nu har barnfamiljen bytts ut mot vuxna i grupp som är beredda att spendera mer. Cirque du Soleil är ett intressant och unikt alternativ till konserter och teater. Konceptet är byggt så att det kan skalas.

Idag har men flera turnerande kompanier över hela världen. Skivor, DVD:er och annan merchandising är viktig inkomster. Liksom IKEA simmar de i en egen ocean med en unik affärsmodell utan några verkliga konkurrenter.

Av Cirque du Soleil kan vi lära oss att det går att skapa ”nybranscher”. Vem är kund till din? Och hur fångar du hennes intresse? Bara den som vågar bryta mönstren och pröva nytt kan vinna stort. Gott nytt affärsmodellår!

/Linus och Björn-Erik

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.