In Affärsmodellspaning, School of Management

Nu stiger värmen och så gör också svenskarnas sug efter härlig musik i utomhusmiljö. Det är något alldeles särskilt att digga tillsammans med likasinnade i solsken och även om regnet öser ner så lyckas artisterna på något vis hålla sig torra och ge sitt bästa. Artisterna älskar det också!

Något är på väg att hända i festival-Sverige. Festivalsäsongen startade för ett år sedan med beskedet att Hultsfredsfestivalen flyttas från Hultsfred till Stockholm – märk väl att namnet är oförändrat – och Sveriges största musikfestival Peace & Love (Borlänge) med 50 000 besökare gick så sent som i maj i konkurs efter några ekonomiskt tuffa år samtidigt som nya Bråvalla Festival (Norrköping) som genomförs samma datum har ambitionen att växa snabbt, sikta högt och breda ut sig rejält. Möjligen på Peace & Loves bekostnad, kan man tänka. Åtminstone delvis.

Från tält till storstad

En festival behöver inte längre genomföras på traditionellt vis på stor gräsplan med medhavda tält och gummistövlar. Tartan fungerar alldeles utmärkt och Stureplansgruppens nya koncept Summerburst (på Ullevi och Stockholms Stadion) som såg dagens ljus för tre år sedan har fullkomligt exploderat och även öppnat dörrarna för en ny publik och ett helt nytt sätt att genomföra en musikfestival. I helgen dansade sig 30 000 besökare svettiga till landets främsta superstar-dj:s housemusik. Förra helgen var det 25 000. Vi fick samtidigt en bekräftelse på att framgångssagan Swedish House Mafia står sig mycket väl även när medlemmarna agerar solo och vi nu får höra deras gemensamma hits gånger tre! Swedish House Mafias splittring kanske blev den lyckligaste splittringen i musikhistorien. Åtminstone affärsmässigt.

Åter till Peace & Love, Sveriges jätte som läggs ner på grund av för få sålda biljetter. Festivalarrangörerna tar allt större risker och har höga kostnader. Att Tysklands största festivalarrangör står bakom både Hultsfred och Bråvalla är ingen slump. Det krävs ekonomiska muskler för att klara av ett 15-miljonersgage som Rihannas på Peace & Love 2012 och artisternas ersättningsanspråk vid livekonserter är förstås en viktig inkomstkälla i en tid när sålda album inte längre är huvudintäkten.

Hur resonerar då festivalbesökaren? Har vi blivit mer bekväma? Och gäller det även artisterna?

Läget allt viktigare

Läget tycks bli allt viktigare. Genom analys av biljettinköpen från tidigare år beslutade arrangören att förlägga den tidigare konkursdrabbade Hultsfredsfestivalen till Sigtuna utanför Stockholm för att göra den mer tillgänglig för Stockholmarna som var de som köpt flest biljetter.

Musiken är givetvis det allra viktigaste och som tur är finns det stora valmöjligheter än så länge. Typen av festival lockar förstås olika besökare mer eller mindre – storstad eller småstad, ideell eller kommersiell. Bara att välja!

Tidpunkten är också viktig. Varmt ska det vara. På senare år har Sverige upplevt en festivalboom med nya festivaler som Way out West i Göteborg och Sweden Rock i Sölvesborg som alla konkurrerar om både festivalbesökare och artister under några få sommarmånader!

Lyxiga podpads det nya boendet

Festival-Sverige förändras. Numera kan man välja boendealternativ – inte bara typ av campingplats (lugn, rolig, grön, superlyxig) eller hotellrum/vandrarhem utan man kan välja typ av parkering, typ av tält (kolla in Podpadsen på Bråvalla Festival som både har trägolv, lås, sängar, belysning OCH 12 voltseluttag till mobilerna), tillgång till back-stage-tur eller personlig servitör på VIP-Cabanan på Summerburst med överblick över scen och arena! Med dessa olika erbjudanden når festivalarrangörerna faktiskt även besökarkategorier som faktiskt INTE bryr sig så mycket om musiken – hör och häpna! Vips är vi uppe i 4755 kr för tre dagar eller 5000 kr för en kväll. Och nej, man får inte tälta på Stockholms Stadion – även om man betalar. Åtminstone inte i år.

Bekvämlighet handlar inte bara om att ha någonstans att sova utan även om att så smidigt som möjligt kunna ladda mobilen och här har det utvecklats lukrativa kringtjänster där man förbokar särskilda mobilbatterier som man hämtar och laddar på specifika platser på festivalområdena.  Elkontakter är alltid en bristvara på utomhuskonserter.

Profilering på festivalkänslan

Slutligen: Känslan. Hur viktigt är det med känslan av klassisk campingfestival? För Hultsfred var det viktigt att behålla den och man har på den gamla golfbanan i Stoxa byggt upp ett gigantiskt område med stora campingområden och mängder med matstånd och stora scener med bra logistik. Hur många som utnyttjade tältmöjligheten vet vi inte i dagsläget men Hultsfred profilerade också starkt möjligheten att bo på hotell eller till och med hemma. Sweden Rock-festivalens arrangörer har konstaterat att de har en mognare publik och säger att ”våra besökare har redan tältat, nu får de ont i ryggen” så campingen är inte det man profilerar hårdast. I stället satsar man hårt på magasin, klubbar och tävlingar som skapar buzz kring festivalen, både före, under och efter.

Intensitetsgrad är också något som skiljer de olika festivaltyperna åt. På Summerburst festas det som om det inte finns någon morgondag i motsats till indie-älskarna på Hultsfred som njuter även av de sociala mellansnacken mellan och sinsemellean såväl artister som publik.

Så: siktar du på att gå på festival i sommar? Här är en bra sammanställning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Musikfestivaler_i_Sverige som numera har två underrubriker ”Festivaler i Stockholm” och ”Nedlagda festivaler”. En tydlig trend kan skönjas redan här alltså.

Själva ska vi vila öronen efter Summerburst med att gå på Stockholm Music & Arts på Skeppsholmen och höra nya och klassiska svenska visor från Eric Gadd och Peter Lundblad i Västervik!

Tillbaka till vår tidiga festivaljätte Peace & Love som startades inte bara som en vanlig musikfestival utan också med ett starkt budskap att med positiv kraft, optimism och framtidstro förändra världen. Exakt hur världen utformas för Peace & Love får framtiden utvisa men helt klart har festivalvärlden förändrats.

Trevlig sommar!

Eva footer

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.