In Affärsmodellspaning

Vid årsskiftet 2011/12 avregleras marknaden för kollektivtrafik. De bussentreprenörer som idag driver trafiken efter vunna upphandlingar står redo att ta sig an nya affärsmöjligheter på den nya marknaden. Samtidigt ser helt nya aktörer en chans att vara med att dela på kakan. En avreglerad marknad öppnar upp för nya möjligheter och skapar samtidigt nya spelregler och förutsättningar på den tidigare reglerade marknaden.

Slaget om kunden kan börja. Marknaden står och väntar, och bland förslagen på nya värdeerbjudanden återfinns bland annat buss-on-demand, pendlingsbussar, egna linjer till köpcenter samt busslinjer med inspiration från flyg och tåg med kaffe, internet och tidningar ombord.

Idéerna kring nya värdeerbjudanden är många, men bör ses i förhållande till de strukturer som är etablerade inom branschen idag. En av de stora utmaningarna ligger i att lyckas samordna det traditionella volymerbjudandet med ett nischerbjudandes processer. Hur ska exempelvis strukturer kring biljettsystem, prismodeller och bussparken utformas för att skapa synergier? En helt ny aktör har små möjligheter till samordning med övrig trafik, och frågan är då om aktören har möjlighet till kommersiell framgång genom att vinna ett enskilt kundsegment.

Möjligheterna är många på en marknad vars förutsättningar är i gungning. Hemlighetsmakeriet kring nya busslinjer är stort. Vilka aktörer som vinner slaget om kunden återstår att se, men en tydlig framgångsfaktor kommer att vara att utformandet av värdeerbjudandet tar utgångspunkt i kundens kända, eller okända behov. Det kommer att bli spännande att följa framväxten av nya värdeerbjudanden och se vem som lyckas lösa resenärernas behov, och vinna deras förtroende.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.