In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

Mat och dryck har alltid varit en källa till glädje och njutning men de senaste åren har intresset nått nya höjder. Utbudet av specialnischade vinresor, kulinariska provningar och tv-kockar med ikonstatus har fullkomligen exploderat. Mat och dryck har blivit en livsstilsmarkör och en supertrend. Ett företag som har hakat på det här är vinklubbsoperatören Antipodes Premium Wines.

Antipodes Premium Wines startades 2004 av australiensaren Mark Majzner och hans fru. Med många år bakom sig i affärsvärlden såg Mark Majzner plötsligt möjlighet att kombinera sina näringslivserfarenheter med sin stora passion för kvalitetsvin genom att starta vinklubbar.

Med perfekt tajming och en innovativ kombination av affärsmodellens beståndsdelar har Antipodes lyckats skapa en unik affärsmodell, och på så sätt blivit Sveriges ledande vinklubbsoperatör.

Nya regler för privatimport passade som handsken

Vinklubbarna växte, och när en lagändring i EU-domstolen 2007 gjorde det tillåtet för privatpersoner att importera vin inom EU utan inblandning av Systembolaget kunde företaget ta ytterligare ett kliv.

Genom att underlätta privatimport, som kan vara både svåradministrerat och omständigt, skapade Majzner en affärsmodell som gav privatpersoner tillgång till premiumviner. Kunderna kunde nu beställa via internet eller via Antipodes vinrådgivare och få vinerna levererade direkt till dörren.

Flirt med finsmakarna

Vänstersidan av Antipodes affärsmodell (som består av ett företags processer, kompetenser och nätverk) utgörs av en väl bearbetad och genomtänkt logistisk process som möjliggörs av ett välutvecklat värdenätverk.

Processen gör det möjligt för kunden att beställa viner via internet, få dem importerade från vingården och levererade direkt hem till dörren. Värdenätverket har utökats av samarbeten med strategiskt valda tidningar som till exempel Dagens Industri, Allt om Mat och Privata Affärer, där Antipodes sköter och administrerar respektive tidnings vinklubb.

På högersidan av affärsmodellen (som består av kundsegmenten, kanaler och kundrelationer) har Antipodes knutit sina kunder till sig genom att få dem att bli medlemmar i kundklubbarna där de kontinuerligt får erbjudanden om de senaste vinerna.

Antipodes har även uppmärksammats för sin marknadskampanj som går ut på att minska försäljningen av lådvin och säkerställa att kunderna köper kvalitetsviner ”bottle in box” snarare än ”bag-in-box”. På ett fyndigt sätt har Majzner skapat en kampanjsida som kontinuerligt uppdateras med valmanifest mot lådvin, och på Youtube dyker det med jämna mellanrum upp videos med Majzner som ivrig förespråkare i kampen mot lådvin och för finvin.

Otaliga möjligheter i trendens svall

En annan aktör som skapat en innovativ affärsmodell med fokus på livets goda är vintillverkaren Yellow Tail som lyckats omprofilera vin från någonting svårt och exklusivt till en okomplicerad och lättsam dryck för alla tillfällen, och på så sätt fått en hel nation amerikaner att bli vindrickare.

Med en stigande ström av gourméer som är villiga att betala för det där lilla extra är möjligheterna inom branschen oändliga. Kanske är det därför bara en tidsfråga innan sökmotorsjätten Google (som har en förmåga att ge sig in i de flesta branscher) dyker upp med en ny affärsmodell som utmanar dagens ledande aktörer. Till dess häller vi upp ett glas Amarone och väntar med spänning på nästa affärsmodell som ska få det att vattnas i munnen på oss livsnjutare.

P.S.
För att höra mer om historien om Antipodes Premium Wines, kom till Cirkus och Business Model Summit 23 november och hör Mark Majzner himself berätta om hur han byggt upp sitt företag och skapat en ny marknad och hans strategi för att hålla konkurrenter på avstånd!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.