In Affärsmodellbloggen

För många har fenomenet (och pseudoanglicismen) after work blivit en naturlig del av veckan. På after worken kan man avsluta veckan på ett avslappnat sätt med kollegor och vänner samtidigt som man utökar sitt nätverk. Ofta avslutas after worken tidigt på kvällen vilket gör att även de med familj eller andra fredagsplaner kan medverka. Dock så saknas det ofta ett element av fest.

Många av de som just nu är mitt i karriären har tidigare varit frekventa besökare av storstadens nattklubbar. Men, när man får mer ansvar på jobbet, bildar familj och ändrar sina prioriteringar kanske det inte känns motiverat att vara ute hela natten. Detta insåg Robert Pihl och Mikael Wenneros när de 2012 drog igång succén Out Of Office.

Konceptet går ut på att locka högpresterande karriärister till en fem timmar lång fest en gång i månaden, självklart i samband med löningsveckan den 25e. Festerna arrangeras ofta på välkända klubbar eller utomhus sommartid och håller på mellan 17:00 och 22:00. På två år har verksamheten gått från en publik på 200 till förra årets fest i Kungsträdgården då 15 000 personer deltog. Mikael och Robert har även expanderat utanför Sverige och kört Out Of Office i alla nordiska huvudstäder samt i Göteborg. Den lyckade satsningen har resulterat i en omsättning på 31 miljoner kronor och verksamheten växer fortfarande.

Det intressanta ur ett affärsmodellperspektiv är hur man jämfört med en traditionell nattklubb ändrat såväl intäktsmodell, kostnadsmodell som kundsegment.

För att skapa en solidarisk stämning tar man inget inträde och det är gratis att hänga in kläder i garderoben. Istället erbjuder man kunderna möjligheten att förboka drinkbord inklusive dryck och företräde i kön alternativt att hänga på dansgolvet och beställa i den välfyllda baren. Den här intäktsmodellen skiljer sig signifikant från den traditionella för nattklubbar i t ex Stockholm där man ofta tar bra betalt för både inträde och garderob. Man arbetar även med uppföljning och analys av kundernas köpmönster för att kunna optimera försäljningen från gång till gång.

I och med att lokalerna hyrs under en tid då efterfrågan är låg kan man minimera kostnaderna men ändå hålla till i de bästa lokalerna vilket bör synas på kostnadssidan. Även om man sänkt kostnaderna och styrt om intäktsströmmarna kanske det mest avgörande är det tydliga kundsegmentet. Är man ung student och går ut två gånger i veckan finns inte mycket utrymme för höga krognotor. Är man däremot mitt i karriären och bara går ut en gång i månaden vill man gärna få ut så mycket som möjligt av festen och har ingenting emot om notan drar iväg när man belönar sig själv för en månad av hårt arbete.

För gänget bakom Out Of Office har festen bara börjat och ambitionen är att expandera även utanför Norden.

 

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.