Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

Innovativa affärsmodeller hyllas

För 12:e året i rad delar Cordial ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller. Här koras vinnarna för 2022, som baseras på affärsåret 2021.

Business Model Awards delas årligen ut till två företag som har en affärsmodell utöver det vanliga, i kategorierna Årets Uppstickare och Årets Affärsmodell. För att kunna vinna priset krävs det att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny. De nominerade bidragen analyseras av en jury bestående av 11 toppstudenter från Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av studentjuryn tillsammans med en masterjury bestående av seniora rådgivare, investerare och branschexperter.

Agenda | 9 feb, 08:30-10:00

▶ Linus Malmberg, Cordials grundare och Erik Wahlin Ekonomijournalist inleder
▶ Trendspaning från teamet bakom Business Model Awards, Elenna Josefsson och Anna Erkén, Cordial
▶ Årets Uppstickare– Prisutdelning, presentation och frågestund
▶ Årets Affärsmodell– Prisutdelning, presentation och frågestund
▶ Avslutning

Tidigare vinnare

Kriterier

Årets affärsmodell

Årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch på ett framgångsrikt sätt med en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Kriterier

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter formligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

Kriterier

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

9 FEBRUARI, 2023 STOCKHOLM | 08:30-10:00 | DIGITALT

Business Model Awards