In Affärsmodellbloggen

Vad ser du i din ”feed” när du loggar in på dina sociala nätverk som t.ex. Facebook eller Instagram? Min magkänsla säger mig att det med säkerhet finns ett inlägg (en bild, en status, en film) som innehåller eller visar ett gulligt djur. Troligtvis har du även ”gillat” några av dessa inlägg, delat dem eller lagt upp dem själv.

Djuren har blivit superstjärnor, på och även utanför internet: Grumpy Cat – en katt som jämt ser sur ut – har fått en egen film, och Boo – en liten hund av rasen Pomeranian – finns att köpa som gosedjur.

Är denna hängivenhet till djur på nätet bara en naturlig förlängning av hur mycket vi älskar dem i verkliga livet, eller har webben förhöjt vår kärlek till husdjur och tagit det till en ny nivå?

Det finns ett överflöde av djurbilder och -filmer som läggs upp på nätet och för att inte trötta ut sina vänner och samtidigt kunna dela sitt intresse med likasinnade börjar många använda nischade sociala nätverk som specifikt tillgodoser djurägare och dess älskade icke-mänskliga familjemedlemmars behov. Nischade sociala djur-nätverk skapar en plattform där man kan dela, interagera, ställa frågor och lägga upp sina åsikter om husdjur. Miljön i dessa nätverk är djurvänliga och uppmuntrar till husdjursrelaterade dialoger.

Att behovet finns och ökar har spridit sig, och det börjar dyka upp mer och mer webb- och app-företag som försöker att ta sig in på denna marknad. Ett exempel är PawsWay (grundat av företaget Nestlé Purina), som riktar sig mot hund- och kattälskare och som hjälper till med olika utmaningar inom djurägandet. Oavsett om man funderar på att skaffa ett husdjur, äger ett husdjur eller nyligen har förlorat sitt husdjur, tillhandahåller nätverket en plattform för medlemmarna där de kan ställa frågor, dela berättelser, lägga upp bilder och be experter om råd.

På den svenska startup-marknaden har FishBrain gjort succé – ett nischat socialt nätverk för fiskare och fisknördar. Företaget, som grundades 2011 och lanserade sin app 2013, har nu 650.000 användare varav över två tredjedelar kommer ifrån USA, där appen dominerar marknaden. FishBrain förlitar sig på word-of-mouth och Facebook-annonser för marknadsföring, har tagit in cirka 3,5 miljoner dollar i riskkapital, och planerar att ta in mer i år.

Ett företag som försöker koppla ihop FishBrains genialiska logik och marknadens aptit på husdjursnischade nätverk är HappyTail, en stockholmsbaserad start-up som under våren kommer att lansera ett socialt nätverk för hundägare och hundälskare. Genom att koppla ihop hundägare och hundar med hundälskare för t ex sociala promenader, möjliggör tjänsten större frihet för hundägare att resa och enkelt hitta hundvakt i sitt område.

Svaret på frågan varför sociala nätverk för djur existerar och blir mer och mer accepterat är ganska enkelt: Så länge sociala medier frodas, kommer det alltid att finnas en efterfrågan på en mer intim plats för att kunna prata om ett visst ämne utan att irritera andra eller irriteras av andra (som inte är lika intresserade eller insatta i ämnet). Det inkluderar också djur och glädjen av att ha djur, dina eller andras, i din närhet och vardag.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.