In Affärsmodellbloggen

I december 2015 föreläste Cordials VD Linus Malmberg på temat ”Digitaliseringens kraft” under en Connect-träff i Göteborg och inspirerade deltagarna att fundera på digitaliseringens inverkan utifrån tre perspektiv: som disruptiv, effektiv och kommunikativ kraft. Genom att analysera din affär ur dessa tre perspektiv kan du förändra din affär och därför ska vi titta närmare på dessa tre perspektiv.

  • Digitaliseringens disruptiva kraft: När en verksamhet går från en analog affärslogik till en digital och gör något radikalt annorlunda som ger märkbart större kundvärde. Ett exempel är hur Netflix onlinetjänst utplånade hyrfilmsmarknaden genom att erbjuda ett brett utbud med ”all you can watch”, on-demand till ett lågt pris och med en smidig användarupplevelse. Idag är sättet att konsumera film på helt förändrat. Disruption handlar ofta om förändrade kundbeteenden. Vi blir allt snabbare digitalt bortskämda.
  • Digitaliseringens effektiva kraft: Det handlar om att göra det du redan gör bättre, snabbare och effektivare genom att utnyttja kraften i IT på ett listigare sätt för att utveckla verksamhetens kärn- och stödprocesser. Ett exempel är klädjätten Zara som blivit ledande inom kundupplevelser genom att snabbt svara på kundernas önskemål. Säljanställda i butikerna är tränade att prata och förstå kunders preferenser. Genom att använda en molnbaserad plattform, förs kunddata in på daglig basis från butik till huvudkontor, där företagets designers snabbt kan utveckla kollektionerna efter kunders föränderliga behov. Zara byter sina kollektioner var tredje vecka, jämfört med konkurrenternas nio-tio månader.
  • Digitaliseringens kommunikativa kraft:Med dagens kommunikationsteknik är det möjligt att kommunicera på ett radikalt bättre och mer träffsäkert sätt. Det är lätt att nå relevanta målgrupper och urskilja sig från mängden. Förr ”skrek” man ut ett budskap och hoppades att någon skulle höra. Oftast med hes röst… Idag är logiken omvänd, där man istället utgår från kunden. Daniel Wellingtons klockor är ett bra exempel. Med hjälp av tusentals aktiva bloggare, kändisar och inflytelserika personer exponeras klockarna i sociala medier – utan någon traditionell marknadsföringsbudget. Företaget har fått en enorm genomslagskraft och efter bara fyra år omsätter de nära 1,5 miljarder kr.

Om du är intresserad att inspireras ännu mer på temat kan du följa denna länk för att se hela föreläsningen.

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.