Din integritet är viktig för oss Vi använder cookies för att hjälpa oss förstå hur du som besökare använder webbplatsen, så att vi kan förbättra den. Klicka på "Acceptera cookies" för att acceptera detta, eller klicka på "Avvisa cookies", så kommer ingen information om dig att registreras eller sparas. Läs mer

Milkywire och Hedvig vinner Business Model Awards 2021

InspirationPressnyheter
Milkywire och Hedvig vinner Business Model Awards 2021
För 11:e året i rad delade Cordial igår ut priset Business Model Awards. Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Varje år vinner ett företag med en affärsmodell som har en wow-faktor och en kännbar innovationsdimension.

Under ett event på förmiddagen den 16 februari delades priset Business Model Awards ut. Priset delas ut i två kategorier, Årets uppstickare och Årets affärsmodell. Efter ett noggrant juryarbete, där över 50 nominerade bolag utvärderas, har två vinnare utsetts. Unikt för priset är att juryn består av toppstudenter från svenska universitet och högskolor som gör den första gallringen innan masterjuryn tar vid.

”Det bubblar av innovation och nytänkande i den svenska affärsvärlden. Vi har haft fler nominerade bolag, från fler branscher än tidigare år. Studentjury har gjort ett fantastiskt jobb i att analysera de nominerade företagen och vaska fram slutkandidaterna med hållbarhet, digitalisering och kundcentrering i fokus. Som vanligt var det en utmanande uppgift att utse vinnarna. Vi har dock enats om två bolag med affärsmodeller som sticker ut och ändrar spelreglerna för sina branscher, två mycket värdiga vinnare!” säger Lise Tormod, VD på Cordial.

Vinnare av kategorin Årets uppstickare Milkywire och kategorin Årets Affärsmodell vinner Hedvig.

Årets affärsmodell 2021: Hedvig

Vinnaren av årets affärsmodell har sedan år 2017 revolutionerat en traditionell och trögföränderlig bransch. Senaste åren har företaget blivit en tuff konkurrent på marknaden och förra året värderades bolaget till 1,6 miljarder kronor. Företaget har genom sin affärsmodell skapat fokus på kundcentricitet och därmed underlättat vardagen för många människor. Under en era av ny teknik har företaget kapitaliserat på digitalisering och genom sin plattform effektiviserat och moderniserat kundresan. Företagets intäktsmodell har lockat kunder och gjort att företaget idag är ett av de snabbast växande bolagen i Norden inom sin bransch. När konkurrenterna håller tillbaka det de syftar till att hjälpa kunden med, presterar vinnaren av årets affärsmodell som en stjärna och uppmanar till och med kunden att kräva kompensation från dem.

Vinnaren utgör ett viktigt komplement till nuvarande försäkringbolag på den svenska marknaden och utmanar branschen med ett modernt angreppssätt. Vinnaren av årets affärsmodell är Hedvig.

Lucas Carlsén, VD på Hedvig berättar att “det betyder mycket att vinna pris för vår affärsmodell! Medan vanliga försäkringsbolag tjänar pengar genom att göra det medvetet svårt för människor att få hjälp och ersättning, så vi valt att göra exakt tvärtom. I längden är jag övertygad om att man alltid vinner på att ge sina kunder en fantastiskt enkel och smidig upplevelse, Hedvig är beviset på att det gäller även i en bransch som försäkring.”

Lucas Carlsén, vd på Hedvig, vinnare av Årets Affärsmodell under Business Model Awards 2021

Kriterier för Årets affärsmodell

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Årets uppstickare 2021: Milkywire

Vinnaren av årets uppstickare grundades år 2018 och har sedan dess bidragit till en positiv förändring av klimat och liv i världen. År 2020 omsatte vinnaren nästan 15 MSEK. Företaget är icke vinstdrivande och utmanar den traditionella branschen genom en unik och interaktiv upplevelse. Företaget har genom sin affärsmodell skapat transparens gentemot kunden och lyckats engagera den yngre generationen genom digitalisering och storytelling. Vinnarens plattform för miljömässig impact för samman användare med kvalitetssäkrade välgörenhetsorganisationer. Genom det nätverkande som vinnaren möjliggör genom sin plattform skapar företaget en större vinning än den inom företagets egna ramar.

Vinnaren har stor potential för ytterligare tillväxt och expansion tack vare den skalbarhet som affärsmodellen erbjuder. Framtiden är ljus för vinnaren av årets uppstickare. Vinnaren av årets uppstickare är Milkywire.

“Det är otroligt roligt att vinna detta pris och att det uppmärksammas att Milkywire, i sin kärna, vill tänka annorlunda. Vi har sedan start haft som mål att skapa en innovativ och flexibel affärsmodell som ska passa vår målgrupp men även vara hållbar på sikt” säger Nina Siemiatkowski, VD på Milkewire

Kriterier för priset Årets uppstickare

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Nina Siemiatkowski, vd på Milkewire, vinnare av Årets Uppstickare under Business Model Awards 2021

Juryn – en blandning av det akademiska och näringslivet

12 toppstudenter från svenska högskolor och universitet hade som uppgift att analysera de nominerade företagens affärsmodeller och ta fram underlag inför den slutliga bedömningen som gjordes av masterjuryn.

Årets Studentjury

Estelle Lohm, Jacob Wadsjö, Simon Rutström, Karina Brask, Sofia Simic, Wilma Henriksson, Martin Lillö, Carl Hampus Hedén, Karl Sahlén, Celina Gustafsson, Johan Birgersson, Alexander Ferning

Årets Masterjury

Lise Tormod, VD på Cordial, Linus Malmberg, Grundare och styrelseordförande på Cordial, Björn-Erik Willoch, Senior Advisor på Cordial, Erik Wahlin, Ekonomijournalist, Shervin Razani, Multientreprenör