In Affärsmodellen, Affärsmodellspaning, School of Management

I måndags förra veckan skrev affärsmodellbloggen om Beyoncés något okonventionella skivsläpp, som genomfördes helt och hållet på Instagram och nådde direkt ut till ca. 8 miljoner fans som samma dag kunde köpa albumet på iTunes.

Det verkar onekligen ha gått bra att nå marknaden på just det sättet och försäljningen har fullkomligen exploderat. Samtidigt har Beyoncés digitala avtryck successivt förstärkts under veckan och det pratas om en “ripple effect” av sällan skådat slag i och med ca. 1,2 miljoner tweets under de första tolv timmarna efter släppet. Läs mer om effekten HÄR

Det Beyoncé har gjort är att använda sig av tre av de fyra P som affärsmodellbloggen tidigare har skrivit om, som möjliggörare för innovation av affärsmodeller. De fyra P:na är Preferenser, Polare, Pengar och Plats. Läs hela inlägget HÄR.

De tre P som Beyoncé har arbetat med är:

  • Preferenser, där hon har stenkoll på sina fans och deras intressen via bl.a. Instagram
  • Polare, är det som har skapat ovan nämnda “ripple effect” via fansens rekommendationer och tusentals “likes”
  • Pengar, där albumet säljs via iTunes och på så sätt med ett klick når fansen

Nu återstår bara att se när hon tar sig an Plats, för att även veta VAR fansen befinner sig när de lyssnar på hennes låtar.

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.