In Affärsmodellspaning

Mannen, myten, legenden Steve Jobs fortsätter även efter sin död att fascinera och trollbinda affärsvärlden. Nyligen publicerade Harvard Business Review en artikel av Walter Isaacson som har gjort otaliga intervjuer med Steve Jobs under hans livstid. Isaacsons artikel lyfter fram de största lärdomarna från Steve Jobs ledarskap på Apple.

Fokus

Jobs hyllade fokus. Varje år hade han ett möte med de 100 mest lovande medarbetarna, där de var och en fick skriva ned saker de skulle fokusera på under kommande år. När alla förslag hade skrivits ned så ströks många av dem tills de var nere på tio förslag totalt. Då ströks sju till. Dessa tre förslag var sedan fokus för kommande års arbete.

Förenkla

“Simplicity is the ultimate sophistication” stod det i Apples första marknadsbroschyr. Trots att det kunde vara flera gånger mer komplicerat att tillverka något enkelt och användarvänligt så ville inte Jobs nöja sig med mindre. Apple-produkter skulle kännas som att de vände sig till användaren istället för att utmana den. Ett exempel på detta är iPoden som skulle kunna skötas med endast tre klick, och där av-och-på-knappen helt togs bort.

Ta ansvar hela vägen

Utmärkande för Apple var, och är fortfarande, att de tar ansvar för användarens helhetsupplevelse. Användarupplevelsen säkerställs genom sömlösa integrationer, exempelvis genom att en iPod automatiskt ansluter till en Mac via iTunes. Ambitionen är att följa användaren hela vägen och på så sätt säkra kundupplevelsen. Ytterligare ett exempel på detta är kravet på att samtliga appar som utvecklas till en iPhone måste godkännas av Apple innan de publiceras, för att på så sätt säkerställa kundupplevelsen.

När du ligger efter – hoppa över några steg

När de första Apple-datorerna gjordes så var de ledande på fotografier och videos, men långt efter PC:n när det gällde musik.

Istället för att anamma den relativt enkla lösningen att lägga till en CD-brännare i datorn så utvecklade Apple istället ett integrerat system som skulle komma att förändra musikindustrin. Resultatet var en kombination av iTunes, iTunes Store och iPoden som tillät användaren att köpa, dela med sig av och spela musik smidigare än på någon PC. iPoden blev en succé, men istället för att utveckla iPoden ytterligare började Jobs att oroa sig för vad nästa steg skulle bli. Han såg en stor konkurrens från mobiltelefonin, och trots den kannibalismen det skulle innebära för storsäljaren iPod så bestämde sig Apple för att utveckla en mobiltelefon – iPhonen.

Produkter före lönsamhet

Från dag ett var tanken med Apple att skapa fantastiska produkter, utan att, i det initiala skedet, bry sig om lönsamheten. Att aldrig kompromissa blev ett ledord på Apple. Eller som Jobs själv förklarade det: ”My passion has been to build an enduring company where people were motivated to make great products. Everything else was secondary. Sure, it was great to make a profit, because that was what allowed you to make great products. But the products, not the profits, were the motivation.”

Och med fantastiska produkter följde även fantastiska siffror.

Stay Hungry, Stay Foolish

Kanske en av de främsta egenskaperna hos Jobs och hans sätt att leda Apple var viljan att alltid bli bättre, att alltid utvecklas och att se nya möjligheter där andra såg hinder.

Isaacson betonar att Jobs, trots sin enorma framgång med Apple, fortfarande såg sig själv som en hacker och en hippie och att han aldrig slutade utveckla nya lösningar.

Det finns ett och annat att lära av en man som har skapat ett företag som har över 60 000 anställda, en omsättning på 108 miljarder dollar (!) 2011, ett rörelseresultat på 33,8 miljarder dollar och innovationer så som iTunes, iMacen, iPoden, iPaden, och Apple TV. Läs mer på Harvard Business Review, se reklamfilmen nedan och låt dig och ditt företag inspireras av Jobs och hans Apple.

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.