In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

En gång är ingen gång. Tre gånger är en tradition. Hur man lyckas att ständigt förnya sin affärsmodell är en utmaning för de flesta företagsledare, och en ständigt återkommande fråga när man arbetar med sitt företags strategier. 

Det finns många exempel på fantastiska affärsmodeller som har misslyckats med att utvecklas och förnyas i takt med omvärldens utveckling. Ett exempel på detta är Kodak, den stora tillverkaren av kameror och fotografisk utrustning som inte hann med i utvecklingen när digitalkameran och mobiltelefonerna tog över en stor del av fotografimarknaden. I en värld där familjefotona har förflyttats från fotoalbumet till Facebook och där den klassiska frasen ”a Kodak moment” på rekordtid bytts ut mot ”this should be posted on Facebook” har Kodak inte lyckats hitta sin naturliga plats.

Hur kan då ett företag lyckas att ständigt förnya och upprepa sin framgång? Ju mer du lyckas differentiera ditt företag och dess affärsmodell och identifiera ditt företags unika DNA, ju större konkurrensfördel har du och ditt företag. På så sätt kan självförstärkande strukturer byggas och skapa en positiv snöbollseffekt.

Ett lysande exempel på ett företag som har lyckats med självförstärkande strukturer är Apple, som från starten på 1970-talet har haft ett tydligt fokus på användarvänliga och intuitiva produkter med enkel och stilren design. Genom ett tydligt fokus och en ständig utveckling av affärsmodellens samtliga delar har Apple innoverat och tillverkat succéprodukter som bland annat iPod, iPhone, Macbook och iPad, Apple TV, musikplattformern iTunes och operativsystemet Max OS X. I juni 2011 blev företaget värderade till cirka 320 miljarder dollar, vilket gör Apple till världens högst värderade företag.

För att skapa förutsättningar för att utveckla en framgångsrik affärsmodell krävs enkla och tydliga regler och principer som medarbetarna kan förhålla sig till och arbeta efter. Man vill helt enkelt veta vad som gäller, vart företaget är på väg och vad man själv har för roll och möjlighet att påverka.

I novembernumret av Harvard Business Review återfanns en artikel med titeln ”The Great Repeatable Business Model”. I artikeln listades sex punkter att förhålla sig till för att lyckas skapa en 360-graders syn av hur man konstant kan utforma och förbättra sin affärsmodell:

  1. Säkerställ att du och din ledningsgrupp är överens om vad som gör ditt företag unikt nu och i framtiden. Ställ er följande frågor: Vad ser målgruppen som er unika styrka? Säkerställer ni att det verkligen är er styrka och vad som gör er unika? Hur robusta är dessa unika styrkor?
  2. Undersök om organisationen har samma syn som ledningen. Ge organisationen i uppgift att försöka formulera företagets strategi, analysera därefter resultatet.
  3. Skriv ned er strategi på ett papper. Är den klar och tydlig och representerar företagets unicitet?
  4. Gör en genomgående analys av företagets senaste 20 investeringar och initiativ. Vad har varit utmärkande i dessa projekt, vad kan ni göra bättre och vad har ni gjort bra och kan återanvända framöver?
  5. Översätt er strategi till enkla och tydliga regler. Utforma några enkla principer som företaget kan förhålla sig till gällande värderingar och beteenden.
  6. Se över hur man tar tempen på de processer som differentierar affärsmodellen. Hur kopplar vi samman styrningsmekanismer för att säkerställa att vi är på rätt väg?

 

Genom att ta hjälp av dessa tips och samtidigt göra en kontinuerlig analys av din omvärld, utvärdera branschen och din egen affärsmodell har du ett bra startkit för att återupprepa och förnya ditt företags framgång. Att ständigt ha affärsmodellen i bakhuvudet när du utformar ditt företags strategi är en god förutsättning för att lyckas. För om du får alla delar att hänga ihop och samtidigt lyckats utforma ett unikt värderbjudande som differentierar dig från dina konkurrenter, då har du kommit långt! Lycka till!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.