In Affärsmodellbloggen

Business Model Summit 2014 står för dörren! Den 20 november arrangerar Cordial i samarbete med Affärsvärlden en konferens med syftet att lyfta fram affärsmodellen som strategisk framgångsfaktor för företag och organisationer. Under konferensen kommer även vinnarna i Business Model Awards 2014 att presenteras. För att bygga upp spänningen presenterade vi i förra veckan 2011 års vinnare, och idag fortsätter vi med vinnarna från 2012.

Årets Svenska Affärsmodell 2012: Linas Matkasse

Om företaget:

Linas Matkasse grundades av syskonen Niklas Aronsson och Carolina Gebäck utifrån en grundläggande filosofi att förenkla vardagen. Företaget erbjuder hemleverans av matkassar med ingredienser vilket således eliminerar kundens behov av att frekvent besöka mataffärer och på så sätt spara tid men säkerställer även en varierad och näringsrik kost. Sedan lanseringen 2008 har företaget växt till att de under 2013 omsatte ca 440 miljoner SEK. Med de siffrorna är de marknadsledande i Sverige inom branschen för matleveranser.

Om Affärsmodellen:

Under de åren som Linas Matkasse varit verksamma har de kontinuerligt utvecklat sitt värdeerbjudande och skapat tilläggstjänster för att hela tiden sträva efter att förenkla kundernas vardag. Företaget erbjuder matkassar i flera olika utformningar efter olika behov såsom Vegankassen, Kassen för två eller Inspirationskassen. Linas Matkasse har etablerat samarbeten med livsmedelshandlare, som packar varorna, och distributörer för att få ut kassarna till kunderna; ett innovativt angreppssättet i den väletablerade värdekedja som dominerar dagligvarubranschen. Genom dessa samarbeten kan Linas Matkasse levereras på över 500 postorter över hela landet.

Efter BMA:

Sedan Linas Matkasse prisades som Årets Svenska Affärsmodell 2012 har tillväxten fortsatt i hög takt. Under 2013 steg försäljningen med nära 20%. Företaget misslyckades förvisso med lansering på de tyska och engelska marknaderna men kunde ändå stoltsera med 42 000 aktiva kunder i maj 2014.

Årets Svenska Affärsmodellutmanare 2013: Magine

Om företaget:

Magine gör TV tillgängligt där du är och när du vill. Magine TV är en web-baserad tjänst för att streama TV i realtid eller retroaktivt via dator, smart TV, mobiltelefon eller surfplatta. Tjänsten skapades eftersom flera TV-kanaler med rättighet att sända via nätet inte utnyttjat den. Sedan starten 2011 har tjänsten lyckats locka ungefär 100 000 användare i Sverige.

Om affärsmodellen:

Affärsmodellen bygger på att nå ut till användarna genom en app som finns tillgänglig på flertalet plattformar; därmed förändrar Magine hur TV distribueras. Användarna registrerar abonnemang och betalar månadsavgifter för att få tillgång till det anknutna utbudet av TV, men det är också möjligt att streama gratis men med begränsat utbud. I Magines värdenätverk återfinns de stora TV-kanalerna som företaget i slutändan är starkt beroende av för att leverera innehåll.

Efter BMA:

I Sverige har Magine haft svårt att få ett ordentligt fäste. Av de stora leverantörerna av TV-kanaler har man endast lyckats etablera ett varande samarbete med SVT, medan de andra stora TV-husen såsom TV4 och MTG/Viasat inte har velat binda upp sig utan istället skapat egna streamingtjänster i samband med att marknaden för streamad TV växt i rask takt under senaste tre åren. Sedan 2011 har andelen som använder en streaming-tjänst någon gång i veckan dubblats från ca 30% till ca 60%. I Sverige betalade 825 000 hushåll för streamad TV under årets första kvartal och under hela 2014 förväntas betald streaming för första gången omsätta mer än en miljard kr på årsbasis i Sverige. Trots att Magine inte lyckats ta en dominerande marknadsposition på den svenska marknaden har de lyckats väl med en beta-lansering i Tyskland. Därför storsatsar företaget nu på att ta över denna jättemarknad där man har lyckats knyta ett mycket brett kanalutbud till sig. Den genomsnittlige tysken tittar dessutom på mer TV än svensken, i genomsnitt 80 minuter mer per dag!

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.