In Business Model Safari, School of Management

Header Linus2[4]

Amazon.com är världens största e-handlare. Under förra året såldes varor och digitalt innehåll för dryga 61 miljarder dollar. Det är en ökning med mer än 25 % från året innan. Trots massiva investeringar i såväl förbättrad logistik och ett ännu större och kostnadsdrivande digitalt innehåll behåller Amazon en imponerande lönsamhet. Nu får de dock se upp – kinesiska sajter har vädrat lönsamma affärsmodeller, och imponerar med sina konkurrerande värdeerbjudanden.

Amazon gick live 1995 och har på de knappa 20 åren etablerat sig som den dominerande motorn inom den moderna e-handeln. Liksom hos många andra är det kombinationen av ett stort sortiment med ett lågt pris som lockar kunderna. Återköpsfrekvensen är hög, över 60 %, och funktionaliteten med smarta rekommendationer baserat på den individuella köphistoriken och andras preferenser har fått snittkunden att konsumera alltmer.

Jordens mest kundfokuserade företag

I början sålde Amazon endast böcker, och 20 år senare erbjuder sajten i princip allt mellan himmel och jord. Dessutom säljer Amazon sin e-handelslösning till konkurrenter som kan köpa en hel plattform eller delar av den som en tjänst. I fokus för sin satsning på digitalt innehåll säljer de sin e-boksläsare Kindle utan några marginaler och bygger därigenom en snabbt växande kundbas. Den 26 november förra året slog Amazon ett nytt rekord och sålde 26,5 miljoner artiklar under en dag. Det motsvarar 306 artiklar per sekund.

Amazons VD Jeff Bezos vision är att skapa jordens mest kundfokuserade företag

”We seek to be Earth’s most customer-centric company for four primary customer sets: consumers, sellers, enterprises, and content creators.”.

Ett led i det är bland annat att bygga ännu fler och mer effektiva distributionscenter, där målet är att gå från att skeppa en beställning samma dag till att leverera samma dag. Det är onekligen en revolutionerande ambition och det ritar snabbt om landskapet inom en rad branscher.

Uppstickaren Alibaba 

Samtidigt som Amazon strävar efter kundnytta utvecklas flera kinesiska e-handelssajter som borde få även Amazon att höja på ögonbrynet. Den kanske största, Alibaba, har blivit internationellt uppmärksammad för sin snabba tillväxt. Men det kommer flera andra som det kan vara värt att hålla ögonen på. Bland dessa kan www.dx.com, www.focalprice.com och www.buyincoins.com nämnas.

De intressanta med de kinesiska uppstickarna är att de liksom Amazon satsar på ett brett utbud kombinerat med mycket konkurrenskraftiga priser. En konsekvens av detta fokus är att kända märken lyser med sin frånvaro. Istället ligger fokus på mindre kända varumärken med snarlika egenskaper och prestanda. Priset är ofta en femtedel eller tiondel av ”fina gatan” på Amazon. Hur det är med kvaliteten återstår att reda ut, men att döma av de recensioner som flitigt publiceras verkar prisvärdheten vara hög.

Det som imponerar med dessa kinesiska sajter är att de tycks vara helt inriktade på världsmarknaden. Engelskspråkig direktsupport via bla Skype och anpassade hemsidor gör det enkelt att beställa, betala och returnera om det behövs. Utbudet anpassas snabbt allteftersom internationella kunder strömmar till. Priset tycks vara en mycket stark drivkraft för allt tyder på att de växer, om än från lägre nivåer än Amazon, snabbare än sina västerländska konkurrenter.

Fri frakt och problemfri tull lockar

För att hålla priserna så låga så har de tagit ett radikalt annorlunda grepp om sitt värdeerbjudande när det kommer till leveranserna. För oavsett om du handlar för 10 dollar eller 1000 dollar så är frakten fri. Haken? Du får vänta i upp till fem veckor på att få hem dina grejer. Men i gengäld så erbjuder de hjälp med att fylla i tullhandlingarna så att det blir ”rätt” belopp att förtulla.

Det är en intressant nisch som de skapar. För det är ju en hel del prylar som man behöver utan att få en omedelbar behovstillfredsställelse. Båt-, cykel- och grillgrejerna kan ju exempelvis beställas redan i februari för att ha dem i god tid till den svenska vårsäsongen.

Om priset är en bråkdel så synes det vara ett attraktivt erbjudande – i alla fall om man kan tänka sig oprövade varumärken. Bara det borde vara skäl nog att få världens största e-handlare Amazon att hålla koll på floden av innovativa affärsmodeller österifrån

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.