In Affärsmodellspaning, Veckans affärsspaning

Kunder vill ha schysst energi, inte äga solpaneler

KLIMATSMART= AFFÄRSSMART När det gäller energifrågan pratar alla om ny teknik. Men i praktiken är det innovation inom affärsmodellerna och inte teknik som driver utvecklingen. Solcellsentreprenören Jigar Shah insåg att lika lite som energianvändare vill äga och ta hand om ett vindkraftverk är de intresserade av äga och förvalta solpanelsystem. Hans affärsmodell för solvärme har inneburit ett genombrott för solenergi i USA.

Energifrågan kräver innovativa affärsmodeller som är attraktiva för både dem som förbrukar och de som producerar och levererar energin. En person som har förstått det här är Jigar Shah. Han har jobbat inom solenergibranschen sedan 1995 och grundade 2003 företaget SunEdision.

Jigar Shah säger: “Den stora utmaningen för mig har alltid varit att hitta affärsmässiga lösningar på den globala uppvärmningen. Det som folk har svårt att förstå när det gäller solenergi är att det är en del av energibranschen – hur man finansierar och hur man applicerar traditionella riskhanteringsmetoder på sol-, vind- och bioenergi. För mig är det nyckeln till att lösa den globala uppvärmningen”.

Låt kunderna slippa investering och installation

De företagskunder som velat använda solenergi har tidigare varit tvungna att själva köpa och äga själva produktionsanläggningen, det vill säga solpanelerna. Så är det inte med andra energislag. Ytterst få företag äger idag en del i ett vatten- eller kärnkraftverk. Annat var det vid industrialiseringens början. Då var det ofta ett vattenfall eller tillgången till kol som var hjärtat i entreprenörens verksamhet.

Shah insåg tidigt att den främsta anledningen till att företag valde att inte installera solpaneler var den stora, initiala investeringen och långa återbetalningstiden. Han gav sig på jakt efter en alternativ lösning.

SunEdison har på kort tid revolutionerat och fullständigt ändrat spelreglarna för solenergi i USA. Och det är inte en innovation med hjälp av ny teknologi. Istället är det genom att introducera en helt ny affärsmodell. Bland kunderna återfinns bland annat Whole Foods och IKEA.

Tio-åriga kundavtal är hårdvaluta

Det revolutionerande i SunEdisons affärsmodell är att kunderna inte betalar för sina solpaneler utan istället tecknar ett avtal (ett Power Purchasing Agreement, PPA) med SunEdison där de förbinder sig att köpa elektriciteten som panelerna producerat under tio år till ett fast pris per kWh. SunEdison äger, driver och underhåller solpanelerna.

För att kunna finansiera investeringarna i solpaneler paketerar SunEdison sina avtal och säljer dem vidare till investerare. Investerarna får i sin tur förutom de årliga intäkterna från kunderna  förmånliga skattelättnader som ägare till förnybar elproduktion. I gengäld betalar investerarna en årlig avgift till SunEdison för drift och underhåll av solpanelerna.

Med SunEdison har Shah gett företag en möjlighet att köpa ren och förnybar energi utan stora initiala investeringskostnader och banker och andra investerare en möjlighet till långsiktig investering till låg risk. En affärsmodell som inspirerar andra och ger hopp om framtiden!

I Sverige har det blåst (!) ordentligt kring de nya vindkraftföretagen. Flera aktörer introducerar nya affärsmodeller för förnybar elproduktion. Arise blev i slutet av mars det första vindkraftbolag som noterades på börsen efter att branschkollegan O2 misslyckats med detsamma ett par dagar innan.

För att läsa mer om SunEdison: http://www.sunedison.com/ eller se Jigar Shah på http://www.youtube.com/watch?v=FW6myN19Z24

Allt gott i vårsolen!

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.