In Affärsmodellbloggen

Veckans gästbloggare är Åsa Lundin som jobbar som affärsarkitekt på Nordea och också är ordförande i Business Architect Network. Åsa är en erfaren affärsarkitekt som under många år har arbetat praktiskt med affärsarkitektur och affärsmodeller i sin vardag. 

Att vara affärsarkitekt är det roligaste jobbet som finns! Känslan av att ha varit en del i att en affärsverksamhet lyckas över sina förväntningar tack vare ett strukturerat sätt att arbeta med sin transformation är oslagbar.

Men att komma så långt att verkligen få inspirera, influera och styra det sätt en verksamhet genomför sin transformation är inte helt lätt. Det är viktigt att kunna förklara hur affärsarkitekturens holistiska perspektiv bidrar till den önskade målbilden och kunna välja ut och presentera relevanta modeller som skulle kunna stötta arbetet för det som ska uppnås. Det gäller verkligen att ha en övergripande förklaring som går snabbt att förklara och förstå.

Den största utmaningen för min egen del har ofta varit att sälja in behovet av den här typen av affärsutveckling i organisationer där många ledare går enligt den gamla villfarelsen att ”om vi köper in ett nytt system så löser sig våra problem”. Som bekant har det ju visat sig i så många avskräckande fall att det inte är ett speciellt framgångsrikt koncept.

Genom att fokusera på affärens behov och jobba med affärens strukturer går det att åstadkomma väldigt mycket – utan att ens gå så långt som att köpa in nya systemlösningar. I ett av mina uppdrag bidrog ett sådant arbete till att öka en affärsenhets intäkter med fyra miljarder under den treårsperiod vi genomförde affärsutvecklingen. Det öppnade möjligheterna att nå ut på en ny marknad samt att attrahera nya kunder på en marknad som tidigare varit svår att bearbeta. Samtidigt styrdes verksamheten om att fokusera på det som verkligen var de kunder och de erbjudanden som var bra för affären.

Vilka affärsarkitekturverktyg är då bra att använda? Svaret på det är alla de verktyg vi lärt oss för att bli certifierade affärsarkitekter. Det viktigaste är att utgå från hur behovet av förändring slår på alla dimensioner i affärsarkitektur-ramverket och sedan analysera och detaljera förändringen utifrån affärsmodellperspektivet.

En hel del hårt arbete men så mycket värt det!

IMG_0243

 

 

 

 

Åsa Lundin

Recent Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.