In School of Management

Header Business Model Summer_2

Leende köper man böcker man redan har!

LÄSREVOLUTION Bakom Amazons läsplatta finns en spännande affärsmodell som får en göra omköp utan att blinka, handla mer än man tror och dessutom med ett stort leende. Än en gång bevisas vad kundorientering gör med köplusten.

Hon kom till mig i ett oansenligt brunt paket. Det låg och väntade på mitt skrivbord en helt vanlig morgon. När jag öppnade förpackningen förstod jag med en gång att det var en hon. Agatha Christie fanns på framsidan i ett knivskarpt svartvitt porträtt. Konstigt tänkte jag, det är ju en skärm som är avstängd. Men där var hon, och paketet skulle visa sig innehålla fler mysterier och glada överraskningar. Min kärleksaffär med läsplattan Amazon Kindle hade just börjat.

Hon var fulladdad och visste mitt namn

Kan den vara laddad? Det var min nästa tanke. Jag drog (man gör så med en Kindle) igång den för att utmana ödet. Så bra kan det väl ändå inte vara? Men jodå, just så bra kan det vara! Agatha Christie bleknade bort och ersattes med: Welcome to Linus’s Kindle. Rätt och slätt. Hon var fulladdad och hon visste mitt namn. Instruktionen var kristallklar: Börja shoppa i bokhandeln och sedan ligger världens alla (nästan) böcker vid dina fingertoppar.

Plötsligt självklart köpa böcker man redan har

En läsplatta av Kindles format har en bra skärm, ett litet tangentbord, en pekare och så några knappar för att vända blad framåt och bakåt. Superenkelt och bara det nödvändigaste. Den är snygg och behändig. Den är INTE en bok. För det första är den miljontals böcker. För det andra en läsplatta. Men känslan är inte sämre. Annorlunda och faktiskt under vissa omständigheter till och med bättre. Som till exempel när man reser. Då är det så smidigt att det känns självklart att köpa böcker som man redan har. Det är en smart affärsmodell det!

Två knapptryck och jag hade storkonsumerat

Jag surfade genast till bokhandeln. Dit kom jag genom ett (1) enkelt knapptryck. Tänkte att nu spricker det väl – utbudet kommer vara för tunt. Men Milleniumtrilogin av Stieg Larsson? Givetvis. På engelska? Javisst! Alla tre laddades snabbt hem. Och ingen kostade mer än 14 dollar. Ett gäng andra böcker kom med av bara farten. Det här är ju enkelt!

Men vänta lite. Vad då bokhandel? Hur kom jag dit egentligen? Wepnyckeln på kontoret består av så många siffror och bokstäver att inte ens Mensas (IQ-klubben) ordförande kan memorera den. Än mindre jag. Hur skulle då Hon veta? Och en annan sak. Hur gick egentligen betalningen till? Varje bok köpte jag med två enkla knapptryck. Inga kreditkort och ingen annan information begärdes. Enkelt, visst men blev jag grundlurad nu? Värsta phishinggrejen?

I en Kindle sitter ett 3G-kort. Det förklarar varför den hittills inte svikit mig någonstans. Inte ens på en alptopp där all annan kommunikation med omvärlden var en rejäl sportlovsutmaning. För roamingen (åtkomsten till ett telenät) utanför USA lägger Amazon (företaget bakom Kindle) på en schablonavgift om 1,99 dollar. Så när man slår på den söker den upp ett mobilnät och kopplar upp sig. Kan det finnas ytterligare spår av en spännande affärsmodell mellan Amazon och telekombolag här?

Och eftersom jag köpte den via amazon.com där jag är en registrerad kund så hade de redan kopplat ihop mig och min Kindle och verkligen gjort den till Linus’s Kindle med information om kreditkort etc. Allt för att maximera min upplevelse, eliminera kompromisser som man som kund annars tvingas göra och fullända en riktigt bra affärsmodell. Kärleksaffären utvecklas dag för dag mellan mig och min Kindle. Nu med tidningar, PDF-versioner och iPhone-applikation. Vart det slutar vet jag inte men det är helt klart mer än en kort romans!

Läsrevolution men äventyrar inte berättelsen

När man läser med Kindle har man direkt tillgång till fantastiska lexikon. Ett omfattande engelskt kommer med gratis. Man flyttar markören till man inte är helt säker på betydelsen av och får genast (på riktigt, realtid) en förklaring längst ner på sidan. Man kan göra egna anteckningar, skriva kommenterar (till sig själv eller någon annan)… Det är MER än en läsplatta. Det är ett upplevelseverktyg. Inte en bok. Och inte bara många böcker utan ganska givet ett komplement som så mycket annan teknik kommer att förändra vanor och beteendemönster. Men den kommer nog inte att förändra själva berättelsen eller berättandet. Och i det finns det nog en poäng. Eller hur Agatha?!

/Linus Malmberg

Recommended Posts

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.